Opravy D1 naženou auta do východních Čech

Rozsáhlé a dlouhodobé opravy dálnice D1 pošlou dopravu na hradeckou dálnici.

Cesta z Prahy na Moravu bude v příštích letech pro mnoho řidičů a dopravců výhodnější přes Hradec Králové než po dálnici D1 do Brna. Plánované opravy nejvýznamnější dopravní tepny svedou dopravu na dálnici D11 do Hradce a silnici R35 dále na Vysoké Mýto a Olomouc či Svitavy. Hradec tak čekají komplikace na již dnes výrazně zatížených průtazích městem.

„Otázkou není, jestli vozidla budou jezdit přes Hradec, ale kolik takových vozidel bude,“ uvedl náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich, který se navíc obává, že město zahltí zejména nákladní auta.
„Osobní vozidla volbou trasy mimo dálnice, kde je povolená rychlost devadesát kilometrů za hodinu, teoreticky naberou větší časovou ztrátu než nákladní vozidla s maximální rychlostí osmdesát kilometrů za hodinu. Navíc, pro nákladní vozidla je na silnicích I. třídy nižší sazba mýtného než na dálnici, což posiluje jejich atraktivitu. Trasa z Mohelnice přes Svitavy a Hradec Králové dokonce ani není zpoplatněná,“ řekl Vedlich.

Kolik řidičů bude trasu přes Hradec využívat, se zatím nedá ani odhadnout.

„Takové odhady bude možné udělat – a to ještě jen s omezenou mírou spolehlivosti – až ve chvíli, kdy bude jasný harmonogram akce, počet a délka současně uzavřených úseků a podobně. Skutečné chování řidičů pak bude záviset především na tom, jaká budou v praxi na prvních rekonstruovaných úsecích vznikat zpoždění. Nepochybně to bude něco, co řadu řidičů napadne, zejména těch, kteří pojedou na střední a severní Moravu,“ řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic České republiky Martina Vápeníková.

Opravy dálnice D1 by měly začít na jaře roku 2012 a potrvají zhruba deset let. Informace o očekávaném nárůstu dopravního zatížení města znepokojují i hradecké dopravní policisty.

„Je pravděpodobné, že se z Hradce stane jeden velký špunt, který město ucpe,“ řekl David Bulis z dopravního policejního inspektorátu.

Po otevření krátkého nového úseku silnice R35 mezi dálnicí D11 a Opatovicemi nad Labem a zprovozněním tamní kruhové křižovatky začali řidiči směřující dále na Moravu jezdit právě touto trasou a Hradcem projíždět okolo fakultní nemocnice.

Po zahájení oprav dálnice D1se provoz ještě zvýší právě tam. Další možností je cesta od Prahy až ke křižovatce ČKD a průjezd Hradcem přes ulice Koutníkova, Dvořákova a M. D. Rettigové. I tento úsek je již dnes přetížený.

Rozhodující jsou peníze

Situaci by vyřešila dostavba silnice R35 v úseku mezi Opatovicemi nad Labem a Vysokým Mýtem, která by se stala pomyslným obchvatem Hradce. Ta je však zatím v nedohlednu.

„Zatím není stanoven termín zahájení výstavby, ten závisí na schváleném rozpočtu a strategii výstavby ministerstva dopravy,“ uvedla Vápeníková.