Pacienti mohou zůstat bez ošetření

Zdravotní pojišťovny si navzájem přetahují klienty. Lákají staré a vážně nemocné lidi.

Pacienti, kteří se rozhodli nahlásit k nové zdravotní pojišťovně, mohou mít od začátku října velké problémy.

Méně zavedené pojišťovny totiž nemusí mít zatím uzavřené smlouvy s některými lékaři a lékárnami.
Pocítili to také někteří klienti penzionu pro důchodce v Pečkách, kteří se nechali zlákat nabídkou bonusů od nové pojišťovny Média.

„Moje vážně nemocná matka se k nim přihlásila. Zjistili jsme, že pojišťovna nemá uzavřenou smlouvu ani s lékárnou v Pečkách, ani s lékařem, který za maminkou dochází,“ říká Helena Smrkovská z Kolína.

„Hned jak to šlo, novou registraci jsem zrušila,“ popisuje Smrkovská svoje zkušenosti se zdravotní pojišťovnou Média.

Pokud pacient zjistí, že mu nová pojišťovna neplatí, co by potřeboval, nemůže se po 1. říjnu jednoduše odhlásit. Přikazuje to zákon o zdravotním pojištění.

„Jsou čtyři termíny ročně, kdy je možné se registrovat k jiné zdravotní pojišťovně,“ vysvětluje pravidla Marcela Mommersová z kolínské pobočky Všeobecné zdravotní pojišťovny.

„Změna je možná každý první den kalendářního čtvrtletí. Poslední byla k prvnímu říjnu,“ dodala Mommersová.

Pokud pojišťovna nemá uzavřenou smlouvu s některým lékařem, neznamená to, že nechá pacienta vykrvácet v čekárně.

U akutních případů musí podle zákona pojišťovna lékaři za ošetření jejího klienta zaplatit, i když s ním smlouvu uzavřenou nemá.

Problém může nastat u specialistů typu alergolog, gynekolog nebo třeba ortoped.

Když nemá s pojišťovnou smlouvu, může i svého dlouholetého pacienta odmítnout ošetřit.

Ten pak bude muset jinde hledat odborníka, který smlouvu s novou pojišťovnou má uzavřenou.

¨Zdravotní pojišťovna Média naslibovala klientům penzionu pro důchodce v Pečkách bonusy na pojištění, pokud se k ní přihlásí.

Nikdo starým a většinou vážně nemocným lidem ale neřekl, že Média nemá smlouvu s lékárnou a některými odbornými lékaři z Peček, kteří důchodce v domově navštěvují.

„Agentka pojišťovny si údajně před domovem počkala na jednu z babiček. Ta pak ke změně pojištění přemluvila i ostatní obyvatele penzionu,“ řekla Helena Smrkovská, jejíž matka se k pojišťovně Média také přeregistrovala.

„Je to sprosté. Pojišťovna využila toho, že starým lidem to někdy už moc nemyslí. Důchodci na výhody a bonusy slyší,“ zlobí se Smrkovská.

Problémy nastaly, když chtěla svou třiasedmdesátiletou matku od pojišťovny odhlásit.

„Poslali jsme doporučený dopis. Zůstal bez odpovědi,“ říká Smrkovská. Později se dozvěděla, že pojišťovna změnila adresu. Ani odtud odpověď na další dopis nepřišla. Do konce září Smrkovská stihla maminku nahlásit zpět k původní pojišťovně.

„Bývalí klienti nás žádají, abychom je vzali zpátky,“ řekla Marcela Mommersová z kolínské pobočky Všeobecné zdravotní pojišťovny.

„Zjišťují, že se přihlášením k jiné pojišťovně připravili o bezplatnou péči některých lékařů,“ dodala Mommersová.

Vyjádření pojišťovny Média se nepodařilo získat. Informační linka je stále obsazená. Je možné, že klienti brzy zjistí, že jim pojišťovna ošetření u lékaře nezaplatí.