Plzeň? Tradice i pořádek, těší dirigenta
Malou dřevěnou hůlkou slaďuje desítky muzikantů s hudebními nástroji, aby dohromady tvořili dokonale znějící tým. Je mu třiatřicet, v dirigentské roli však působí sebejistým téměř samozřejmým dojmem. Jiří Petrdlík, který je stálým dirigentem v plzeňském divadle již pět let, nemá s udržením respektu u starších kolegů problém. „Nemám na to žádnou speciální radu. Chovám se ke kolegům normálně, a to samé chci i od nich. Když přijdu na zkoušku, vyžaduji, aby byli soustředění, každý dělal to, co má, prostě abychom využili čas, který na sebe máme,“ nastiňuje mladý dirigent. Zažil i okamžiky, kdy muzikanti zkoušeli, kam až mohou zajít.
„Je jasné, že občas někdo zkusil přijít pozdě na zkoušku nebo zahrál orchestr schválně falešně, jestli to slyším, ale to už mám snad za sebou. Na to je jediná zbraň – přesvědčit ostatní dokonalou prací, vyžadovat ji i od ostatních, ale nechtít po nich nesmysly,“ přidává další zkušenost. Rodilý Pražák směřoval k hudbě už od útlého dětství, od tří let začal hrát na klavír, později přidal i pozoun. „Celkem přirozeně jsem proto začal hudbu chápat jako svoji budoucí profesi,“ vzpomíná dirigent. Nejen cesty Boží jsou ale nevyzpytatelné, také cesta mladého hudebníka byla klikatá.
„Naši mi chtěli zajistit ekonomické vzdělání, proto mě přihlásili na prestižní obchodní akademii. A teď jsem za to rád, protože jsem si rozšířil vzdělání v oblasti jazyků, managementu a dalších oborů, které se dirigentovi často hodí,“ tvrdí Jiří Petrdlík, který si později dodělal zkoušky z angličtiny, ruštiny a španělštiny. Taky se vrátil naplno k hudbě. „Měl jsem čas na nadechnutí, rozkoukal jsem se a v osmnácti měl jasno,“ tvrdí. Jeho kroky mířily na konzervatoř, kde začal studovat dirigování. „Tomuto oboru jsem se chtěl věnovat vždycky, i hru na nástroj jsem chápal jen jako určitou přípravu na dirigentskou činnost,“ vysvětluje. Potom už následovalo studium na Hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze a také nabídky na dirigování v různých souborech - kromě hlavního města i v Brně, Olomouci, Českých Budějovicích – a také v Plzni, kde je od roku 2005 stálým dirigentem Divadla J. K. Tyla.
„Mám zde příležitost studovat žánrově bohatý repertoár, což mému zaměření svědčí. Navíc je zde opravdu bohatá divadelní a obecně kulturní tradice a s tím se také člověk mnohde nesetká,“ pochvaluje si angažmá na západě republiky a přidává ještě jeden kompliment na adresu plzeňského divadla. „Je tu pořádek, zavedený systém, který funguje a nepůsobí nahodile. To je základní předpoklad ke kvalitě,“ myslí si dirigent. Jiří Petrdlík ale také dávno prorazil ve světě – dirigoval už v mnoha zemích Evropy i v USA. „Moc rád jezdím do Polska, Varšava je neuvěřitelně kulturní město,“ vybírá oblíbené místo dirigent.