Součástí programu KPMG nebude žádný investiční fond, významná společnost by nicméně měla posloužit jako prostředník pro to, aby se mladé společnosti mohly k penězům a potenciálním zákazníkům či partnerům dostat. KPMG proto bude startupy propojovat se svými tuzemskými i globálními klienty. „Cílem je na jedné straně udělat dobrou investici a na straně druhé pomoci rozvoji startupu,“ sdělil pro E15.cz Petr Škoda, jeden z partnerů české pobočky poradenského obra.
KPMG se chce k mladým podnikatelům dostat mimo jiné přes tuzemské technologické a podnikatelské akcelerátory a kanceláře typu Node 5, TechSquare, StartupYard, Jihomoravské inovační centrum a podobně. „Jednáme o spolupráci s několika subjekty, které sdružují začínající podnikatele,“ uvedl Škoda. Technologická centra tato jednání potvrzují.
Spojení starého a nového světa
Právě do programů těchto akcelerátorů nabídka KPMG dobře zapadá. Jednou z prací akcelerátoru je totiž i poskytování poradenství a služeb v oblasti daní, účetnictví, práva, manažerských školení a podobně, což je přesně parketa, ve které KPMG podniká. Mladí podnikatelé navíc podle slov jejich i slov mentorů a provozovatelů akcelerátorů ve zmiňovaných oblastech minimálně ze začátku často „plavou“.
KPMG podporu v těchto oblastech nabídne zdarma a na aktivity poskytne čas a zkušenosti jejich zaměstnanců. „Jedná se o jednotky procent z naší kapacity,“ popsal Petr Škoda.
Poradenská společnost na českém startupovém programu pracuje od letošního května a první aktivity spustí už po novém roce v lednu. Pro společnost samotnou jsou údajně tyto aktivity strategickou investicí, která jí „může přinést dynamicky rostoucí klienty“.
Pro podobné korporace, jež se často mentalitou, kulturou a tak podobně například s technologickými startupy poměrně hodně rozcházejí, může být začlenění do tohoto mladého světa také možností, jak se stát součástí potenciálně zajímavé vlny byznysu. I v Česku je proto možné sledovat nejenom podpůrné startupové aktivity ze strany velkých technologických firem (třeba Seznam, Microsoft, IBM, SAP či Telefónica), ale právě také velkých zavedených finančních a podobných institucí. Programy pro startupy začínají nabízet například banky.
KPMG je na tom s motivacemi podobně. „Chceme se podílet na tvorbě nových trendů a rozumět jim,“ potvrdil Škoda. Firma přitom s podobnými aktivitami operuje po celém světě a na západních trzích dokonce v rámci KPMG Capital investuje do projektů spojených s big data a analytikou. Na tuto oblast se mimo jiné chce v dalším ročníku zaměřit český StartupYard se Seznamem za zády.