Projekt Sartre: Evropa má také svůj bezpilotní automobil. Už jezdí

Sartre je projekt automobilového „vlaku“, kdy se automobily na vozovce zařadí za sebe do řetězu, elektronicky se spojí a předají část své autonomie řídícímu vozu – tedy tomu prvnímu v pořadí. Jeho řidič pak kolonu povede a ostatní automobily budou v podstatě kopírovat jeho jízdu.
Testy bezpilotních automobilů v režii firmy Volvo
Auta jsou zařazená v koloně a řízení z velké části převzal první vůz (kamion). Ostatní se tedy mohou věnovat třeba četbě novin a surfování na webu. Podívejte se na animaci.
Všechny vozy musí výt vybavené hromadou kamer, radarů a laserů, které měří překážky, hlavní tempo jízdy ale udává lidský řidič na špici, takže software má mnohem méně práce než v případě automobilu Googlu, kde si musí umělá inteligence poradit s absolutně autonomní jízdou.
Sartre neexistuje pouze na papíře, při zkušebních jízdách ve Španělsku už totiž robotická kolona najezdila okolo dvou stovek testovacích kilometrů.
Do projektu je zapojena automobilka Volvo, několik výzkumných institucí z Německa a už se dokonce počítá i s obchodním modelem. Při zařazení do kolony a předání řízení byste totiž mohli třeba platit mýtné. Kolonu by pak mohl řídit profesionální řidič podobně jako třeba autobus.
Při cestě po evropských dálnicích si tedy na internetu vyhledáte jízdní řád, doženete kolonu, automobil se spojí, z účtu se vám odečte deset eur (tou dobou možná už marek) a vy si v klidu spustíte film, dalších 300 kilometrů totiž bude jízdu řídit někdo jiný.