Rozšířená realita se hlásí ke slovu, zajímavě s ní umí naložit i Češi

Amazon funkce AR view pro pasování produktů do prostředí

Amazon funkce AR view pro pasování produktů do prostředí Zdroj: Amazon

Augmented reality (AR) neboli rozšířená realita už nenabízí pouze hraní si s Pokémony, ale využívá se i jako praktická pomůcka v nejrůznějších oborech. Technologie je dávno vyvinutá. První náznaky se objevily v roce 1968. Tvůrci nyní spíše zkoumají, jak chytře a efektivně s AR a uživatelskými daty pracovat. Podívejte se na příklady praktického využití řečené technologie.

V buticích si zákazníci mohou vyzkoušet virtuální oděvy aniž by odložili vlastní šaty. Děti si formou hry vyčistí pečlivě a dostatečně zuby. V aplikaci značky Sephora je možné na vlastním obličeji otestovat make-up. Společnost IKEA  nebo Amazon nabízí pro lepší představu virtuální pasování produktů kamkoliv uživatel zrovna potřebuje.

Automobilka Hyundai vyvinula pro řidiče manuál ve formě aplikace. Už není třeba složitě hledat v seznamu. Stačí namířit telefon na konkrétní prvek a uživatel se okamžitě dozví, o jakou část se jedná, a jak ji používat.

Navigační aplikace (například Blippar) pomohou cestujícím ve městě dostat se úspěšně do daného cíle. Během cesty upozorňuje systém uživatele například na stanice hromadné dopravy, památky, nebo restaurace.

Speciální nákupní aplikace navede zákazníka v obchodním domě přímo za položkami na seznamu a z nabídky vybere ty nejvýhodnější.

AR nevzniká pouze v zahraničí. Aktivně s ní pracují i Češi. Studio DeForm  vytvořilo dětskou hru Koski, dřevěnou stavebnici, kterou pomocí aplikace oživí virtuální efekty. Pozadu není ani virtuální realita.

Studenti Smíchovské střední průmyslové školy po čtyřech letech práce dokončili virtuální prohlídku koncentračního tábora v Osvětimi.

Automobilka Škoda ve svém virtuálním studiu levně a efektivně zkoumá jednotlivé díly vozů a v chce školit techniky na virtuálních modelech aut.

S rozšířenou realitou se počítá i do budoucna. Společnost Airbus například představila koncept chytrého propojení hromadné dopravy tak, aby cestující nemusel přestupovat a zároveň pohodlně dorazil do cíle. Nadcházející roky by tedy AR neměla pouze bavit, ale i pomáhat a zjednodušovat každodenní život.