Sloužil sto let. Teď je z něj šrot
Pro některé obyvatele Budějovic to byla rána do živého. Během pár hodin zmizel minulou středu z železničního náspu v Pekárenské ulici železný viadukt. Dělníci ho na zemi rozřezali autogenem. Lidé si událost fotili. „Nevím, proč si ho město nevzalo a nepoužilo na nějaké přemostění. Ta konstrukce byla ještě zdravá, škoda peněz,“ divil se místní obyvatel Karel Novotný. Most z roku 1908 odpovídá věkem celému budějovickému nádraží rozšířenému za Rakouska-Uherska. Zdejší perony s ozdobnými litinovými sloupy pro zastřešení znal Jaroslav Hašek. Poslal sem i svého vojáka Švejka. „Jsou tu určitě části, které mají historickou a sběratelskou cenu, ale nikdo o ně neprojevil zájem. Pro hodně patriotů je to hlavně nostalgie,“ vysvětlil náměstek pro modernizaci Správy železniční dopravní cesty Jiří Martínek.
Používat staré komponenty pro jiné účely je podle náměstka budějovického primátora Kamila Calty složité a nákladné. Spousta starého železa z nádraží a trati proto zmizí ve sběru.
Správci železniční cesty zadali modernizaci firmě EUROVIA CS. Úsek o délce 2,6 kilometru zrekonstruuje do ledna 2014 nákladem tři čtvrtě miliardy korun. Kromě širší trati a zdvoukolejení úseků tu cestující najdou lepší bezbariérové nástupiště, výtahy, opravené podchody a širší železniční přejezdy. Kromě viaduktu v Pekárenské začali ještě upravovat další v ulici Skuherského, což si vynutilo objížďky. Příští rok bude firma rekonstruovat viadukt na Rudolfovské. Celý projekt vychází z modernizace mezinárodního koridoru ze severu na jih.