Snapchat míří na burzu, hodnota aplikace je 25 miliard dolarů

Snapchat,

Snapchat, Zdroj: Repro theverge.com

Mobilní aplikace Snapchat
2
Fotogalerie

Populární mobilní aplikace Snapchat se podle veškerých indicií chystá vstoupit na burzu. IPO mateřské společnosti Snap Inc. může firmu ocenit na závratných 25 miliard amerických dolarů (více než 600 miliard korun). To by z ní dělalo nejhodnotnější společnost vstupující na americkou burzu za poslední roky. 

Aplikace, která spatřila světlo světa až v roce 2011, by se podle Wall Street Journal měla na burzu dostat přibližně v březnu příštího roku, termín i hodnota společnosti se však podle analytiků mohou do té doby změnit. I přesto IPO pro mladou společnost znamená další rapidní růst v hodnotě. K poslednímu ohodnocení ceny Snapchatu došlo v květnu letošního roku, v té době se jeho hodnota pohybovala na necelých osmnácti miliardách dolarů.

Ačkoliv se dlouhodobě diskutuje o tom, zda hodnota technologických společností není mnohdy značně přeceňována, skutečné zisky Snapchatu se rok od roku zvyšují. I přesto je prý společnost stále ve ztrátě. V loňském roce její zisky činily 60 milionů dolarů, letos mají údajně růst šestinásobně. V příštím roce by se podle vyjádření společnosti měly vyšplhat až na jednu miliardu dolarů. A to především proto, že se uživatelská základna aplikace neustále rozšiřuje, v současnosti ji aktivně využívá asi 150 milionů lidí. Drtivá většina zisků pak pochází z reklam uvnitř Snapchatu.

Poprvé se reklamní sdělení v aplikaci objevila před dvěma lety, v současnosti tvoří zdaleka největší část příjmů. Sponzorované příspěvky se zobrazují například mezi jednotlivými videi mediálních partnerů aplikace. Ti uživatelům poskytují doplňkový obsah, patří mezi ně například deníky CNN a Daily Mail, případně televizní stanice Comedy Central. Snapchat však získává peníze také jinými způsoby, sponzoři si například v aplikaci mohou koupit různé grafické prvky a filtry, pomocí kterých své produkty propagují.

V minulosti ředitel a zakladatel Snapchatu Evan Spiegel odmítl nabídku na prodej aplikace Facebooku. Ten mu za ni nabízel tři miliardy dolarů. V minulém roce rovněž Snapchat zažil propad hodnoty společnosti ve chvíli, kdy jeden z investorů, firma Fidelity, prodala značnou část svého podílu. V současnosti se impérium Marka Zuckerberga snaží Snapchatu konkurovat pomocí fotoaplikace Instagram, stejně jako Snapchat tedy nyní nabízí například možnost mazání veškerých obrázků, které si mezi sebou uživatelé pošlou.

Snapchat se v současnosti snaží o rozšíření svého pole působnosti, nedávno oznámil, že hodlá nabízet vlastní elektronická zařízení. Na konci letošního roku by tak světlo světa měly spatřit speciální brýle, pomocí kterých bude možné natáčet desetivteřinová videa, která uživatel rovnou sdílí přímo na internet. Cena brýlí se má údajně pohybovat kolem 130 dolarů.