Stačil opilý řidič. A Klatovy jsou nejméně bezpečné město

Nejkritičtější silnice v Klatovech je I/27, z Plzně na Železnou Rudu. Za šest měsíců tu došlo ke třinácti nehodám, o život přišli tři lidé.

Z druhého místa na poslední devětapadesáté. Takový skok udělaly Klatovy v anketě mapující bezpečnost na silnicích ve městě. Stačilo jim k tomu pouhých půl roku. „V rámci projektu Index bezpečnosti monitorujeme bezpečnost třinácti krajských a devětapadesáti okresních měst. Pokladem jsou údaje od dopravních policistů, ke kolika dopravním nehodám vyjíždějí, a zda kolize končí smrtí nebo zraněním,“ upřesnil k projektu mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.

Zatímco v uplynulých letech dosáhla na nejvyšší index tři města, za první pololetí letošního roku jich bylo jedenáct. Mezi nimi například Rokycany, které si drží čisté konto už tři roky. S počtem dvě stě třiceti dopravních nehod za loňský rok, které ale skončily bez obětí na životech a s pěti těžce zraněnými, se Klatovy umístily na druhé příčce hned za Rokycany. Ale také Tachov, nebo Rakovník. Ale stačilo sedmatřicet dopravních nehod se čryřmi mrtvými a pěti těžce zraněnými a už jsou Klatovy za první pololetí roku letošního poslední.

Kritická I/27

Za nejméně nebezpečnou silnici považují dopravní policisté I/27. Tedy hlavní silniční tah z Plzně pokračující za městem na Železnou Rudu. Únorová nehoda, při které přišli vinou opilého řidiče navíc rychle jedoucího o život tři lidé, se zapsala do povědomí zdejší veřejnosti i dopravních policistů jako nejtragičtejší. Soudkyně Ludmila Lišková poslala viníka na čtyři a půl roku do věznice s ostrahou. Řídit nesmí pět let. „Za tři lidské životy je to hodně nízký trest,“ prohlásil u soudu Václav Zeman.

Při popisované nehodě přišel o otce. „Co do počtu dopravních nehod je hodně nebezpečná i I/22, tedy silnice od Domažlic a dál na Horažďovice. Vloni tu došlo ke dvaačtyřiceti nehodám s dvěma lehkými zraněními, letos za půl roku k patnácti nehodám. Ale s jedním úmrtím a sedmi lehce zraněnými lidmi,“ upřesnila policejní mluvčí z Klatov Dana Ladmanová. Dopravní policisté se poměrně často objevují i v Plánické ulici. Kritický úsek je kolem přechodu pro chodce u základní školy v Čapkově ulici a pak také na křižovatce u hradeb. Vloni se tu bouralo osmnáctkrát, letos sedmkrát, přitom jedou s těžkým zraněním. Dalším úsekem častých dopravních nehod je Koldinova ulice. Letos s dvěma dopravními nehodami. Vloni jich bylo pět. Počet dopravních nehod je zřejmě jedním z důvodů, proč policisty potkáváme v poslední době na silnicích mnohem častěji. „Ve spolupráci s městskými strážníky hlídáme ráno na přechodech v blízkosti škol. A také jsme navýšili běžné kontroly řidičů,“ dodává Ladmanová.

Podle Evy Daníkové z Klatov by ale v některých ulicích města mohl pomoci ke zvýšené bezpečnosti větší počet přechodů pro chodce. „Řidiče by to donutilo zpomalit a zastavit. Málo jich je na Plzeňské ulici,“ myslí si Daníková. To, že počet nehod poklesl, je pouze věc policejních statistik. Kvůli změně zákona totiž pro řidiče platí povinnost volat policisty k nehodám, jen pokud jsou tu zranění a pak také při škodách nad sto tisíc. Podle řidičů se ale bourá pořád stejně. Ne-li víc.

A co kontroly?

Zvýšenou nehodovost řidiči přisuzují nejen lidem, kteří soustavně porušují předpisy, ale i samotným policistům. „Když už kontrolují řidiče, tak v deset dopoledne u klatovských hradeb. Ale že jezdí opilci po nocích, to je jim vcelku jedno,“ zlobí se na muže zákona dvacetiletý řidič z Klatov. „A nejsou to jen mladí výrostci, co dostanou od rodičů silné auto. Na silnicích jsou nebezpeční i čtyřicátníci, kterým je jedno, že si sednou za volant pod vlivem,“ tvrdí řidička Martina Doležalová.

Dnes pětadvacetiletý Petr má už za sebou dvě dopravní nehody. Při té první málem zabil svého kamaráda. „Jeli jsme z hospody a říkal jsem si, že nemám zase tolik upito, abych ten kousek domů nedojel. Nedojeli jsme. Skončili jsme v příkopu a ještě jsme narazili do stromu,“ vzpomíná mladík na čtyři roky starou bouračku. „Kamarád málem přišel o oko. Dnes už bych tohle neudělal. Zkrátka někdo je nepoučitelný a neustále bude porušovat předpisy, dokud se něco nestane. Jenže pak to může dopadnout mnohem hůř, než v mém případě,“ dodává.