Volání přes internet sníží hovory až o 60 procent

Náklady na volání lze snížit nejen tím, že budete volat méně. Vše lze vyřešit mnohem elegantněji, a to přechodem na volání přes internet. To může být stejně komfortní jako klasické volání, avšak je možné tímto způsobem výrazně snížit náklady.

Asi každého, od majitelů telefonů, kteří provolají měsíčně jen pár set korun, přes malé živnostníky až po velké firmy, trápí měsíční výše účtů za telefon. Poplatky za minutu hovoru jsou stále relativně vysoké a většina volajících se s tím zkrátka smíří a nic dalšího nedělá. Existují však i možnosti, jak na hovorném při minimálně stejné (a mnohdy i lepší) kvalitě výrazně ušetřit. Jednou z možných variant je volání pomocí specializovaných telefonů přes internet, které se zkráceně nazývá VoIP (Voice over Internet Protocol).

Tato technologie umožňuje přenos digitalizovaného hlasu (telefonování) prostřednictvím počítačové sítě – internetu, intranetu nebo jiného datového spojení. Existuje řada variant VoIP protokolu, přičemž hlas volajícího se přenáší po částech v datových paketech prostřednictvím IP sítě k volanému. Přenášené části jsou kvůli úspoře objemu přenášených dat zakódovány. Kódovací a dekódovací algoritmy se nazývají kodeky.

#####Připojit lze i běžný telefon

Ačkoli by se mohlo zdát, že VoIP slouží pouze k volání z počítače na počítač nebo na telefony, které jsou připojeny k internetu, není tomu tak. Pohodlnější možností, jak využívat VoIP, je zakoupení IP telefonu nebo IP brány pro připojení běžného telefonu. Telefonování se pak víceméně neliší od klasické telefonie. Zákazníci mohou získat plnohodnotné geografické telefonní číslo a volat přes VoIP i do pevných a mobilních sítí. Třebaže tyto hovory nejsou zdarma, neboť části trasy jsou přenášeny klasicky prostřednictvím veřejné telefonní sítě, je cena za ně výrazně nižší než u volání z pevné linky.

Navíc i ve VoIP sítích funguje přenositelnost čísel, a zákazník tak má možnost si převést telefonní číslo, které dříve využíval u klasické telefonie. Firmy zase ocení široké spektrum možností, které se jim otevře při využívání VoIP, například bezplatné telefonické propojení s firemními pobočkami či prodejnami, konfigurační pružnost řešení, vazba na informační systém firmy nebo CRM, nahrávání hovorů.

#####Provozovat volání lze několika způsoby

Jak již bylo řečeno, volání přes internet lze provozovat několika způsoby. Těmi nejjednoduššími je pořízení sluchátek s mikrofonem a využití například programu Skype. Toto volání je však nejméně komfortní, i když jednotlivci může dostačovat. Za řádově nižší poplatky lze přes Skype volat na pevné linky do zahraničí, volání na mobil vyjde na zhruba stejně jako v tuzemsku. Pro komfortnější telefonování přes internet je již zapotřebí vhodné VoIP zařízení a internetové připojení, které zaručí dobrou kvalitu spojení (např. ADSL, kabelové nebo kvalitní bezdrátové připojení). Rychlost připojení by měla být minimálně 128 kb/s, a to v obou směrech.

Nabídka VoIP zařízení na trhu je poměrně rozmanitá, například značky WELL, která patří k největším výrobcům techniky pro VoIP, zahrnuje široké portfolio produktů – IP telefony, IP brány (gateways) i routery umožňující připojení běžných telefonů. Zařízení jsou koncipována tak, aby základní instalaci i konfiguraci zvládl poučený uživatel, není zapotřebí instalace specializovanou firmou. „Dále je pro internetovou telefonii třeba zřízení telefonní služby, například u firmy Volný,“ vysvětluje Michal Kališ ze společnosti Joyce, která se VoIP produkty dlouhodobě zabývá. Poskytovatelů internetové telefonie je ale řada, je však nutné mezi nimi vybírat nebo si nechat poradit, který poskytovatel je pro konkrétní požadavek nejlepší.

#####Firmy potřebují telefonní ústředny

Menším firmám již nestačí telefon a jeden kabel poskytující internetovou konektivitu. V takovém případě jsou obvykle nasazovány ústředny, které uspokojí požadavky i náročných zákazníků. Takováto zařízení mají obvykle všechny funkce analogové ústředny, tedy například podržení či přepojení hovoru nebo hudbu při čekání. Nabízí rovněž řadu dalších komfortních funkcí, jako je automatická spojovatelka, denní či noční režim, podrobný výpis volání, a to včetně zmeškaných hovorů, nebo možnost směrování hovorů přes různé operátory podle předčíslí volaného čísla, čímž se dá rovněž výrazně ušetřit. VoIP se vyplatí zejména tomu, kdo hodně telefonuje – čím více voláte, tím více ušetříte – návratnost počátečních investic je tím rychlejší.

Pokud již máte paušální připojení k internetu (ADSL, kabelová televize, WiFi, pevné připojení, CDMA) výrazně ušetříte – na VoIP telefony voláte zcela zdarma, na pevné linky a mobily můžete volat za velmi výhodné tarify. Pakliže máte paušální připojení k internetu a většinu volání směřujete jen na několik telefonních čísel (například 80 procent z nyní provolané částky je na 20 procent telefonních čísel), vyplatí se domluva s nejvíce volanými osobami, aby si také pořídily VoIP a mohli jste si volat zdarma (vhodné například pro více poboček jedné firmy, rodinné příslušníky a podobně).

*

Ušetřit lze desítky procent

Následující modelový příklad ukazuje konkrétní finanční úsporu při měsíčním účtu za telefon zhruba 600 korun, tedy u průměrného účtu běžného volajícího v ČR. V případě pevné linky je měsíční paušál 404 korun, za 50 minut volání ve špičce zaplatí dotyčný 79 korun, za 120 minut volání mimo špičku pak dalších 90 korun. Pět minut volání do mobilních sítí přijde na 32,50 korun. Celkem dotyčný provolá 605,50 korun. Při zřízení VoIP linky není placen žádný měsíční paušál. Volání ve špičce přijde na zhruba 50 korun, mimo špičku při stejném počtu minut na 70 korun a volání na mobily stojí 23 korun. Celkové měsíční náklady činí přibližně 144 korun. Měsíční úspora pak činí nezanedbatelných 461,21 korun.