Vývoj v dopravě je nezastavitelný: po samořídicích autech připlují autonomní lodě | E15.cz

Vývoj v dopravě je nezastavitelný: po samořídicích autech připlují autonomní lodě

Karel Kilián - vtm.cz

Zatímco veřejnost se zaujetím sleduje pokroky samořídicích automobilů, americká firma Shone pracuje na autonomních technologiích pro kontejnerové lodě. Cílem však není proměnit je v „bezpilotní“ plavidla, nýbrž usnadnit práci námořníkům a zefektivnit tento způsob přepravy.

Tým, stojící za projektem, strávil mnoho času komunikací s lidmi, pracujícími v lodním průmyslu, aby pochopil jejich potřeby. V současnosti již spolupracují s lodní společností na modernizaci jejích plavidel.

Cílem je mimo jiné snížení počtu lidí, nutných k provozu a řízení lodě. V současnosti se například zhruba patnáct lidí stará o údržbu motorů plavidla – jejich práci zatím počítače samozřejmě nezastanou.

Budoucnost letecké dopravy: Kabiny budou luxusnější než naše byty!

Dalších deset lidí pak sleduje radary, přístroje i samotné moře. A zde se nabízí řada možností, jak některé funkce automatizovat a přenechat počítačům.

Shone se zaměřuje na sběr a analýzu dat ze senzorů lodě – ať už těch stávajících, nebo vlastních, instalovaných dodatečně. Na jejich základě počítače vyhodnocují situaci kolem plavidla a mohou například doporučit posádce vhodnější kurs, kterým ušetří palivo a čas.

S takovou jachtou byste v létě na Jadranu zazářili. V základu stojí 600 milionů korun

Dá se říci, že autonomní lodě mají před sebou velkou budoucnost. V současnosti systém „autopilota“ funguje v podstatě srovnatelně s tempomatem auta. Udržuje tedy rychlost a směr, ale nelze mu dát zadání stylem „chceme se dostat z bodu A do bodu B“.

Podstatná je také možná úspora paliva. Kontejnerové lodě sice v poměru na převážený kilogram nákladu patří k nejefektivnějším způsobům přepravy, nicméně s ohledem na množství paliva, které spolykají, může i několik ušetřených procent znamenat zajímavé částky. Nemluvě o pozitivním dopadu na životní prostředí.

Čínské hypersonické letadlo prý urazí vzdálenost mezi Pekingem a New Yorkem za pár hodin

Generální ředitel Ugo Vollmer k tomu říká: „Pokud dokážete provést optimalizaci o pouhé jedno procento, mělo by to větší dopad než dnes (z hlediska životního prostředí) přináší Tesla.“

Článek vyšel na serveru VTM >>>

Autor: Karel Kilián - vtm.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!