Z Firmy.cz má být miliardový byznys a konkurence Foursquare a Yelp
V podstatě deset let zakonzervovaný produkt si prošel kompletní proměnou a má ambice ovládnout skoro celý trh českého internetového katalogového byznysu. „Myslíme si, že otočíme trh,“ vzkazuje produktový manažer Seznamu Martin Fuks.
Firmy.cz v současné době ovládají zhruba 60 procent katalogového trhu, Seznam se chce ale v brzké době dostat ještě dále. „Do konce tohoto roku bychom rádi podíl navýšili na 80 procent,“ říká pro E15.cz Martin Fuks. Spolu s tím rostou také ambice v oblasti tržeb. „Rád bych, aby Firmy.cz do Seznamu ročně přinesly tržby kolem miliardy korun,“ plánuje.
Všechny firmy na jednom místě
Zdejší internetový lídr přesná čísla o tom, kolik jeho jednotlivé služby vydělávají, nezveřejňuje. K dispozici jsou ale podíly, ze kterých je možné částky alespoň částečně odvodit. Firmy.cz v roce 2012 společnosti vygenerovaly 20 procent z celkových tržeb mírně přesahujících 2,8 miliardy korun, což znamená něco kolem 560 milionů. Čísla za rok 2013 ještě Seznam nemá kompletní, prezentovat je bude tradičně až na přelomu jara a léta, poměry by ale údajně měly zůstat podobné.
Podíl internetového katalogového byznysu v Česku.
Pokud by rozjetý podnik skutečně na miliardu dosáhl, znamená to, že by obsadil významnou část trhu. Žádné oficiální statistiky neexistují, z propočtů ale vyplývá, že si katalogový byznys ročně sáhne na více než 1,2 miliardy. Pro Seznam je nicméně cesta za rovnou miliardou stále poměrně dlouhá. Jak těchto čísel chtějí na pražském Andělu dosáhnut?
„Chceme, aby Firmy.cz byly pro společnosti, živnostníky a podnikatele vstupenkou do internetu,“ nastiňuje Fuks. Seznam jinými slovy chce, aby pokud možno každý podnik měl na Firmách založený profil, o který bude pečovat. Nejde přitom o zrovna malá čísla. Firmy.cz už dnes mají v databázi zhruba 610 tisíc profilů, o které se starají desítky zaměstnanců. Údaje je nutné neustále aktualizovat, což znamená například obvolávání provozovatelů zapsaných podniků. Seznam dokonce přijal brigádníky, kteří chodili do provozoven fotit otevírací hodiny a podobně.
Zápis zdarma, peníze z aukce
Přitáhnout do Firmy.cz nové zákazníky má mimo jiné skutečnost, že v nové verzi služby už je zápis do katalogu úplně zdarma, zatímco doposud se za něj muselo platit. „To by mělo firmám ukázat, že u nás má smysl být,“ tvrdí Fuks. Seznam kvůli novému přístupu musel předělat obchodní model. Peníze budou nově generovat aukce podobně těm u reklam na Googlu a Facebooku. Když bude chtít společnost získat lepší umístění v dané sekci a podobně, bude moci v na ovládání jednoduchém aukčním systému soutěžit s ostatními.
Je jasné, že tato forma soutěžení může v některých oblastech přeplněných konkurencí (typicky třeba plastová okna) přinést poměrně zajímavé peníze. V méně nabitých sekcích mají naopak šanci vyniknout i menší podnikatelé, kteří na podobné aktivity nemají takové rozpočty. Forma aukce zároveň neznamená prosedět u systému na přihazování hodiny denně. Lze nastavit částku a v případě jejího překonání si nechat zaslat upozornění. K dispozici jsou rovnou i přehledné statistiky.
Nové Firmy.cz.
S přidáváním firem zdarma nicméně přišel také největší konkurent Seznamu v této oblasti, služba Najisto.cz od Centrum Holdings, respektive jejího nového vlastníka Economia. Té aktuálně patří necelých 30 procent trhu. Mnoho zavedených novinek na Najisto.cz se kryje se změnami, které od dubna přináší právě nová verze Firmy.cz. Obě služby například nabízí takzvaný responzivní design, takže se profily společností pěkně zobrazují také na mobilních zařízeních, k dispozici jsou uživatelské recenze a hodnocení, využívá se detekce lokality uživatele, který hledá určitý typ služby a tak dále.
Tady se chce Seznam výrazně odlišit (vedle velké a kvalitní databáze) díky propojení s jeho dalšími silnými službami. Logické je navázání na službu Mapy.cz, kde se plánuje třeba větší zapojení do projektu Panorama (obdoba Street View u Googlu).
Konkurence pro Foursquare či Yelp
Jako potenciálně zajímavé se začíná jevit využití mobilních funkcí. Firmy.cz dostanou novou mobilní aplikaci (v dubnu pro Android, poté pro iOS), která má mimo jiné přímo konkurovat zahraničním službám typu Foursquare či Yelp. Ty v podstatě na základě lokality uživatele zobrazují podniky všeho druhu v okolí, poskytují o nich informace, hodnocení uživatelů, obrázky. Seznam se svojí databází a mapami může a bude dělat to samé.
Uživatelé tedy dostanou možnost podniky hodnotit – nejdříve pomocí textu a hvězdiček a následně také skrze vyfocené obrázky. Toho, že případné negativní ohlasy na podniky jejich provozovatele od přítomnosti na Firmy.cz odradí, se v Seznamu nebojí. Naopak věří v to, že majitelé podniků budou brát takovou zpětnou vazbu vážně a vytvoří se tlak na zlepšování a komunikaci se zákazníky.
Nové Firmy.cz
Dobrým příkladem je třeba onen Foursquare. Tam jednotlivé body mohou zakládat sami uživatelé, a pokud se podnikatelé o svojí přítomnost tam nezajímají, diskuse žije „o nich bez nich“. Foursquare se proto zejména v Praze a větších městech začíná docela prosazovat, lze tam totiž budovat silnou komunitu. V Česku tuto službu ale stále podle statistik z GoSquare.cz používá pouze něco přes 47 tisíc uživatelů s tím, že týdně jich je aktivních asi 13 tisíc a růst se výrazně zpomalil. Seznam má v tomto ohledu větší potenciál. Zmiňovaný Yelp, jež na zdejší trh vstoupil minulý rok, na tom prozatím není nijak slavně.
Seznam v souvislosti s touto mobilní expanzí bude chtít změnit to, jak uživatelé vnímají značku Firmy.cz. Ta je dnes v podstatě brána jako statický katalog ze staré školy, nyní ale nad databází vyrostla moderní služba. Změna názvu se nechystá, jiné marketingové aktivity ale ano.
Také Najisto.cz vidí v mobilní verzi potenciál, prozatím ale samostatnou aplikaci neplánuje. „Aplikace má smysl v momentě, kdy má na rozdíl od webu nějakou přidanou hodnotu. Uživatelé jsou zvyklí webové stránky používat z prohlížeče, proto v tomto ohledu spatřujeme responsivní design jako dostačující,“ vzkazuje produktový manažer Najisto.cz Miroslav Rojek.
Oba dva konkurenční produkty se do jisté míry snaží zákazníkům suplovat tradiční webové stránky. Například na Firmy.cz nemá vlastní web 40 procent společností a responzivní design na tomto typu služeb je může dostat i na mobilní telefony.
Firmy.cz v budoucnu navážou partnerství s dalšími službami. Otevírá se také prostor pro nové geolokační a další mobilní funkce.
Na Andělu ale mají plány mnohem větší, veřejně o nich prozatím mluvit nechtějí. Novinky mají ale opět co dočinění s mobilními aktivitami a případné úvahy bystrého čtenáře nemusí být nereálné. Trendy jako upozorňování na slevy pomocí geolokačních funkcí (přiblížíte se na ulici k obchodu, který inzeruje slevu a vyskočí vám nabídka), navigace v obchodních domech a podobně se nejeví jako vzdálená budoucnost. Partnerství se službou Bileto pro nákup jízdenek v rámci Mapy.cz navíc poukazuje na to, že Seznam nemá problém s partnerstvími a také na Firmách se jednou nějaká objeví.
Na Andělu aktuálně vyhodnocují první výsledky aukčního systému a síť obchodních zástupců už nabízí propojené možnosti služeb celé společnosti. Seznam chce růst, vzhledem ke své velikosti to už ale má těžké. Vzít potravu konkurenci je jedna z možných cest.