Základem je být slušný k zákazníkům, říká vietnamský podnikatel

V obchodě U Martina v centru Hranic je rušno. Dvojice mladých žen si vybírá bundu, někdo jen tak prochází mezi věšáky s oblečením a u vchodu u pokladny sedí usměvavý vietnamský obchodník Martin. Ve skutečnosti se jmenuje Nguyen Huy Duyet. „Rád pracuju. Říkávám, buďme rádi, že máme práci,“ říká Nguyen.

Co je podle vás v podnikání nejdůležitější? Základem podnikání je chovat se slušně k zákazníkům, aby se vraceli a aby byli spokojení. Jsem jeden z prvních Vietnamců, který v Hranicích začal prodávat, tehdy na tržnici. Za ty roky, co tady jsem, mám už stálé klienty. Chovám se k lidem slušně a lidi jsou rádi. Cokoliv si u nás koupí, to jim zdarma upravíme. Nejčastěji zkracujeme kalhoty. Třeba rifle zkrátíme na počkání tak, že není poznat, že jsou zkracované. Upravíme zdarma všechno, co si u nás zákazník koupí. Ne každý člověk má konfekční velikost.

Jak řešíte reklamace? Máme minimum reklamací. Už když nakupuju zboží, vybírám kvalitní věci. Když někdo přijde s oprávněnou reklamací, hned mu zboží vyměním nebo vrátím peníze. Musím říct, že si mě lidi chválí.

Jak se vyvíjelo podnikání vietnamských obchodníků v Hranicích? Nejdřív jsme prodávali na tržnici, dnes máme prodejny v kamenných obchodech. S přestěhováním do obchodů jsme mohli rozšířit sortiment, máme od všeho víc druhů.

Přibývá, nebo ubývá v Hranicích vietnamských obchodů? Je to pořád stejné tak, jak to naběhlo v devadesátých letech.

Změnila se poptávka zákazníků? Chtějí teď jiné zboží než dřív? Teď v době krize lidé nemají peníze a málo chodí. Kupují jen to nejnutnější pro sebe a pro děti. Dřív kupovali víc, vybírali si podle módy a podle vkusu. Snížili jsme ceny, zboží teď máme o dvacet procent levnější než před krizí.