Zážitky jako dárek? V Brně je lidé objednávají po stovkách

Brňané sahají při výběru dárků čím dál víc po zážitcích. Nezabrzdila je ani krize.

Na den se stát ošetřovatelem v zoologické zahradě, popelářem nebo gamblerem v casinu? Zážitkové dárky, které si lidé mohou objednat v několika brněnských agenturách, umožňují téměř cokoliv. Jejich majitelé shodně potvrzují: o zážitky je v Brně čím dál větší zájem. A v létě především.

„Lidé chtějí něco netradičního a koupit zážitek je pro ně nejjednodušší. Navíc u nás si mohou téměř vymyslet cokoliv na přání a my se jim to pokusíme splnit,“ uvedla Magda Procházková z brněnské společnosti na zážitky Alibest.

Ta funguje rok a půl a nabízí zákazníkům stát se na jeden den střelcem, pilotovat vrtulník nebo si nechat odlít některou část těla ze sádry.

„Báli jsme se, že bude mít na objednávání dárků vliv finanční krize, ale lidé nakupují dál. Někdy je těžké jim vyhovět. Jedna zákaznice například chtěla plavat s delfíny za co nejméně peněz. Jenže právě takový rozmar dost stojí,“ uvedla Procházková.

Nejstarší zážitková agentura v Brně Užij si to nabízí zájemcům třeba i popelářské povolání. „Na den se stanete popelářem a zkusíte si jejich klasickou směnu. Vyzkoušet si to je sen skoro každého malého kluka,“ tvrdí Petr Boháč z agentury, kde prodají stovky zážitků měsíčně.

Dočasný popelář přitom nemusí mít žádné zkušenosti. Ti praví zaměstnanci jej proškolí o bezpečnosti a odvezou do terénu. „Důležité je, aby dotyčný netrpěl závratěmi. Pokud totiž během směny jezdíte často vzadu, může se vám zatočit hlava. Většinou se ale u popelářů mužům líbí. Jednou tu byl zákazník, který s nimi dobrovolně zůstal až do konce směny,“ uvedla Ivana Kubacká z odpadové společnosti van Gansewinkel.

Vítězí zorbing

Podle Rostislava Peníšky ze společnosti Adrop je v Brně mezi lidmi nejoblíbenější takzvaný zorbing, kdy je člověk uzavřený v plastové kouli, která se pošle například dolů z kopce.

„Hodně na odbyt jdou třeba tandemové seskoky, ženy si zase rády vybírají nejrůznější typy masáží a wellness víkendů. V nabídce si ale vyberou i ti, co chtějí něco extra. Zajistíme jim řízení parního válce nebo bagru. Dokonce si s námi mohou zaletět do jižní Afriky a potápět se tam se žraloky,“ uvedl Peníška.

Lidé jsou dárky zahlceni

Že lidé rádi kupují svým známým zážitkové dárky, potvrzuje i Brňan Bohdan Indra. „Dostal jsem jako dárek seskok padákem ze čtyř kilometrů s volným pádem a byla to paráda. I já osobně raději kupuji příbuzným a známým zážitky. Otci jsem pořídil místo láhve vína let balonem a moc si to pochvaloval. Od určitého věku jsou to nenahraditelné dárky. Když už má člověk dost materiálních věcí, chce si spíše užívat,“ myslí si Indra.

To tvrdí i brněnská psycholožka Marcela Langová – Šindelářová. „Lidé jsou hmotnými věcmi trochu zahlceni, proto spíše hledají dobrodružství, něco fascinujícího, adrenalin. I když  dnes je nabídka velká a není problém něco zajímavého sehnat, chtějí být všichni co nejvíce originální. Právě proto adrenalinové a nevšední dárky při výběru vítězí,“ uvedla Langová – Šindelářová.

Reportáž ze zorbingu a příběh ženy, která si nechala odlít ňadra ze sádry čtěte ve vaší Sedmičce.

Dostali jste nevšední dárek? Nebo uvažujete, že ho svým známým koupíte? Pište na redakcebrno@mf.cz.