Jakub Horák: Dobrý člověk ještě žije. I ve firmách

Jakub Horák

Kdysi jsem jako malé dítě poslal dopis firmě Toblerone na švýcarskou adresu, která byla uvedena na zadní straně obalu od čokolády. Vedle papírků od žvýkaček, nálepek od sirek, známek a asi dalších dvaceti věcí jsem totiž pochopitelně sbíral i tyto obaly. Nějakou kombinací anglických a německých slovíček jsem jim napsal, zda-li by neměli nějaké obaly od čokolád a k mému nekonečnému překvapení mi zhruba za měsíc dorazila pevná obálka plná lesklých etiket, které právě vyjely z tiskárny!

Psal se rok 1982, v Moskvě pevně seděl Leonid Brežněv, změně politického systému nenasvědčovalo vůbec nic a švýcarské čokolády se u nás pochopitelně neprodávaly. Přesto tam nějakému člověku stálo za to obaly vzít, dát je do obálky, zaplatit mezinárodní porto a poslat je dítěti do východního bloku. Dodnes na to myslím, kdykoli v obchodě uvidím ten nápis Toblerone.

Vzpomněl jsem si nedávno na tuto příhodu na svých sociálních sítích a požádal přátele o komentář – pokud pro vás nějaká firma také někdy udělala něco zadarmo, napište to sem a oplaťte jí dobrou karmou. Během jednoho dne se sešlo více než 400 vzpomínek na dobré lidi.

S přehledem vedou výměny šroubků v brýlích, což zadarmo provádějí optiky Grand Optical, Focus, PanOptikum i Optika Richter. Firma Rotring poslala rýsovací pero náhradou za to, ve kterém zaschla tuš. Výrobce kuchyňských robotů KitchenAid zdarma zaslal náhradní díl k robotu. V IKEA připravili náhradní šroubky k výrobku, který se už nevyrábí. Mercedes-Benz opravil převodovku, i když auto bylo už měsíc po záruce. Louis Vuitton v Pařížské bezplatně scelil trhlinu v bundě, zakoupené ještě navíc v londýnské prodejně. Firma Swatch zdarma rozleštila sklíčka k pěti hodinkám. Kytary.cz vyměnily zdarma kolíček u nástroje zakoupeného před deseti lety. Lego zasílá ztracené kostičky! Logitech poslal USB adaptér, Patagonia zadarmo opravuje u nich zakoupené oblečení, v Sharp Knives vyměnili střenku u nože, který nešikovností spadl na zem, někomu vyměnili v Kauflandu avokádo, ačkoli neměl účtenku…

Pročítal jsem si ty stovky dobrých zpráv o firmách, které se chovají k lidem slušně. A po dlouhé době jsem měl z četby na sociálních sítích dobrý pocit. Je myslím zbytečné dělat z toho nějaký morální závěr. Často si stěžujeme, že atmosféra v zemi není dobrá. Možná má smysl, aby každý z nás začal nějakým takovým drobným činem. A bude líp – nikoli ve smyslu marketingového sloganu, ale doopravdy.