Krize prodejů aut v Německu je chiméra. Mezi nejlépe hodnocenými e-auty se umístil český Enyaq

Mezi nejlépe hodnocenými e-auty v Německu se umístil český Enyaq

Mezi nejlépe hodnocenými e-auty v Německu se umístil český Enyaq Zdroj: Škoda

Škoda Auto představila zmodernizovaný Enyaq
Škoda Auto představila zmodernizovaný Enyaq
Škoda Auto představila zmodernizovaný Enyaq
Škoda Auto představila zmodernizovaný Enyaq
Škoda Auto představila zmodernizovaný Enyaq
23 Fotogalerie
Petr Fischer

Odliv zájmu o elektrická auta v Německu potvrdila i konečná statistika na konci roku – i když součet prodejů všech aut ukázal, že s krizí automobilismu to v německé společnosti není tak horké, jak by se po protestech a odstavování elektrických výrob v některých automobilkách mohlo zdát.

Celkově se totiž prodej všech automobilů v Německu meziročně o jedno procento zvýšil. Těch 2,8 milionu nově registrovaných vozů je samozřejmě především výsledkem nákupu automobilů do firemních vozových parků, jejichž pravidelná obměna probíhá tak jako tak a drží tedy celý trh v běhu i v horších časech.

I tady ale poněkud opadl zájem o elektrická auta, kterých se nově prodalo „jen“ 380 tisíc, tedy o celých 27 procent méně než v roce 2023. Pro vládní plány dostat na německé silnice v roce 2025 patnáct milionů elektrických vozů, tedy celou třetinu všech automobilů v Německu, je to samozřejmě velká rána a už dnes je jasné, že smělý cíl se nenaplní možná ani v roce 2035.

Když převedeme roční prodej e-aut na obyvatele a srovnáme s Českou republikou, vypadají čísla hned úplně jinak. V Česku by se muselo za rok prodat asi 45 tisíc vozů s elektrickým motorem, abychom srovnali německé tempo, což je ale až třikrát více vozů, než se prodalo loni, kdy Česko díky dotacím na firemní e-auta zažilo prodejní boom e-vozů. I tak je roční prodej v Německu v tomto segmentu poměrově stále vyšší než celkový počet elektrických aut v Česku (36 tisíc vozů s elektrickým pohonem).

Nižší prodej elektrických aut rozhodně neznamená, že Němci o elektromobily nemají zájem nebo je úplně zavrhli. Skoro by se dalo říct, že platí opak. V médiích a odborných kruzích se totiž neustále probírají výhody a nevýhody těchto vozů proti klasické technologii, přičemž výhody provozní i obecně kvalitativní u elektroaut výrazně převažují. Jediné, co elektromobily omezuje, je tedy vyšší pořizovací cena.

VIDEO: Situace je vážná. Propustí se tisíce pracovníků v českém autoprůmyslu, říká Zdeněk Petzl pro FLOW

Video placeholder
FLOW: Situace je vážná. Propustí se tisíce pracovníků v českém autoprůmyslu, říká Zdeněk Petzl • e15

Provoz e-auta je levnější, ale…

Pokud jde o provoz elektrického auta, není snad v Německu odborný server, který by na konkrétních testech nedokladoval, že provoz elektroauta včetně pravidelného servisu, jehož je potřeba minimálně, je ve srovnání s vozy se spalovacím motorem nepoměrně levnější. Čerstvě se objevila srovnání nákladů na pravidelné nabíjení a tankování vozů. Nabíječky vyšly výrazně levněji. Ovšem i to má háček, musíte nabíjet doma, vaše elektroauto je pak ve srovnání s benzinovými či naftovými vozy opravdu podstatně lacinější.

Nabíjení doma je pohodlné (pokud nebydlíte třeba v paneláku), navíc, jak se ukazuje, velmi úsporné. Podle zjištění různých testů (například srovnávací Verivox) byly průměrné náklady u takto nabíjených aut v roce 2024 o 47 procent nižší než náklady na tankování benzinových vozidel. Ve srovnání s naftovými motory, jejichž provoz je vzhledem k ceně paliva a nižší spotřebě obecně méně nákladný, se cenové zvýhodnění elektromobilů snížilo na 38 procent.

Podívejte se na nejprodávanější auta v Německu v roce 2024. Prodeje některým značkám vzrostly o desítky procent

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI
Volkswagen T-Roc
Ilustrační foto
Škoda Octavia 1,5 TSI 85 kW
Volkswagen Passat Pro
20 Fotogalerie

Zveřejněná čísla vypadají velmi dobře, musí se ale počítat se standardním zatížením automobilu, tedy že v něm najedete ročně alespoň 12 tisíc kilometrů. Verivox počítal také s průměrnou cenou elektřiny pro domácnosti, která se pohybovala kolem třiceti pěti a půl centu za kilowatthodinu. Roční výdaje na provoz elektromobilu se tak dostaly na 856 eur, tedy 7,13 eura na 100 kilometrů (v aktuálním kurzu je to 178 korun na 100 km; běžná spotřeba naftového spalovacího auta na sto kilometrů je přitom kolem šesti litrů, při ceně 36 korun za litr paliva je to 216 korun na 100 km).

U veřejných dobíjecích stanic včetně těch rychlonabíjecích bylo dobíjení podstatně dražší. Platilo se 10,85 eura (272 korun na 100 km), u rychlonabíjecích stanic dokonce v průměru 12,89 eura na 100 kilometrů (323 korun na 100 km). Výhoda vůči spalovacím motorům se tak výrazně snížila, výpočet ukázal, že benzinová auta jezdila za 13,39 eura/100 km, naftová za 11,54 eura/100 km.

Recenze hovoří jasně

Možná ještě zajímavější než srovnání provozních nákladů je hodnocení celkové kvality vozů, které každoročně provádějí odborníci z celostátní německé, opravdu masové motoristické organizace ADAC, která sdružuje 20 milionů členů. Hodnotí se 300 různých vlastností – karosérie, vnitřní komfort, jízdní vlastnosti, výkon motoru – přičemž loňskému žebříčku zcela dominují vozy na elektrický pohon. Možná se už nekupují tak jako dříve, ale jsou prý zkrátka motoristicky nejlepší.

Do první desítky nejlepších aut v roce 2024 se dostalo jen jedno se spalovacím motorem, Čechy může těšit, že jde o naftový Škoda Superb Combi 2.0 TDI SCR.

Žebříčku ADAC, v němž se objevuje 84 typů aut, vévodí dva elektrovozy Volkswagen, ID.7 Pro a ID.7 Tourer GTX, které dostaly hodnocení 1,5, což je na škále od jedné do deseti vůbec nejlepší výsledek v historii tohoto hodnocení. Kromě německých značek VW, BMW, Mercedes-Benz, Audi nebo Porsche se do první desítky dostal ještě elektromobil Kia EV9 a Genesis G80 Electrified. Šestým nejlepším autem je další elektrický výrobek Škody Auto – Enyaq 85x. Jeho hodnocení je jen o desetinu horší než u těch nejlepších aut.

GALERIE: Škoda Auto představila nový Enyaq. Podívejte se na fotky

Škoda Enyaq Coupé Sportline
Škoda Auto představila zmodernizovaný Enyaq
Škoda Auto představila zmodernizovaný Enyaq
Škoda Auto představila zmodernizovaný Enyaq
Škoda Auto představila zmodernizovaný Enyaq
35 Fotogalerie