Leoš Rousek: Česká ekonomika ke svému dalšímu rozvoji potřebuje silné domácí značky

Výroba 3D tiskáren Prusha Research

Výroba 3D tiskáren Prusha Research Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Josef Průša
Josef Průša
Výroba 3D tiskáren Prusha Research
Výroba 3D tiskáren Prusha Research
Výroba 3D tiskáren Prusha Research
9
Fotogalerie

Po zhruba dvou dekádách od ukončení první fáze přerodu komunisty řízené ekonomiky na tržní se stále více ozývají hlasy, že se potenciál dosavadních „komparativních výhod“ České republiky už vyčerpal a hospodářství potřebuje ke svému dalšímu rozvoji vlastně zcela novou transformaci.

Pro přechod exportně orientovaného Česka z ligy subdodavatelů mezi globální lídry máme všechny základní předpoklady. Jen nejsou dostatečně vidět. Mnohé české firmy jsou tam, kde býval Intel, když ještě neměl na každém počítači nálepku „Intel Inside“. Bez subdodávek jeho čipů se ale většina počítačů nemohla a stále nemůže obejít.

Silné a hodnotné značky, stojí-li na pevných základech, vedou k vyšším ziskům, než je obvyklé v subdodavatelské lize, protože zvyšují přidanou hodnotu výrobků a služeb. Aby toto platilo dlouhodobě, musí se firmy také chovat zodpovědně k byznysu, životu i svému okolí. Pouze tak mohou přispívat k udržitelné prosperitě. Tyto principy promítá do svého podnikání celá skupina PPF.

V každém případě tahounem zásadních ekonomických změn musí být byznys, současně vždy opřený o konkrétní „business case“. Jen tak lze správně investovat, motivovat manažery a zaměstnance, zrealizovat potřebné transakce a dosáhnout výnosu. PPF má za sebou z tohoto pohledu řadu úspěchů celosvětově.

Investice roku 2021: Komodity, akcie, kryptoměny i dluhopisy

Video placeholde
• Videohub

PPF Telecom Group zastřešuje provozovatele telekomunikační infrastruktury (CETIN Group) a retailové telekomunikační operátory pod značkami O2 a Telenor v několika zemích střední a jihovýchodní Evropy. Obě firmy konkurují zavedeným značkám, jako jsou rakouský A1 Telekom, německý Deutsche Telekom či francouzský Orange.

Pod PPF spadá splátková skupina Home Credit, která působí v Evropě a Asii. SOTIO, biotechnologická společnost ze Skupiny, je jediným zástupcem z Česka mezi světovou elitou v oblasti onkologického výzkumu. SOTIO působí v USA a západní Evropě a nabízí i vědcům z Česka to, co ve své době poskytla biochemikovi Antonínu Holému a jeho týmu americká farmaceutická firma a značka Gilead Sciences.

Silnou značkou na poli digitálního a moderního bankovnictví je také Air Bank, která po deseti letech od vstupu na trh získala už téměř milion klientů.  Mobilní aplikaci Air Bank využívají klienti v porovnání s trhem výrazně více, to stejné platí i v případě placení mobilem. Vysokých podílů digitalizace dosahuje Air Bank i z hlediska otevírání nových účtů (75 % založeno online), žádostí o půjčky (88 %) nebo zřízení cestovního pojištění (91 %). Digitalizace znamená rovněž mít možnost výrazně menšího množství poboček nebo třeba na minimum omezenou spotřebu papíru. V konečném důsledku to vede k nižší spotřebě energií a minimalizaci zátěže pro životní prostředí.

I prostřednictvím Air Bank tak skupina PPF naplňuje své přesvědčení, že zodpovědně řízený byznys se musí opírat o šetrnost vůči životnímu prostředí. Návratnost kapitálu a investic v podobě dlouhodobě udržitelných výnosů stojí právě na těchto základech. Stejný přístup k byznysu má také Škoda Transportation ze skupiny PPF. Investuje do vývoje a výroby dopravních prostředků s minimální emisní stopou, a tedy dlouhodobou udržitelností.

Ještě k Air Bank, která byznysově potvrzuje svůj dlouhodobě udržitelný potenciál. Z hlediska výnosu na klienta patří mezi světovou fintechovou špičku. V roce 2020 činil u Air Bank tento ukazatel v přepočtu 200 dolarů, což je násobně více než v případě mnohých velkých značek v oboru, jako jsou britský Revolut (20 dolarů), brazilská nu Bank (22 dolarů) či německý N26 (17). I proto přichází PPF s projektem vytvoření velké domácí banky – prostřednictvím spojení skupiny Air Bank s MONETOU.

Tento „business case“ stojí na třech premisách: velikost, 24/7 digitalizace a klientská přívětivost. Více klientů umožní dosáhnout úspory z rozsahu a podpořit tak další růst. Spolu s česko-slovenským Home Creditem a úvěrovým fintechem Zonky má skupina Air Bank téměř 1,3 milionu klientů. Spojením s MONETOU by vznikla třetí největší domácí banka co do počtu klientů (zhruba 2,7 milionu) a jednička na trhu spotřebitelských financí.

Pokud mají být tahounem dalšího úspěšného rozvoje naší ekonomiky silné české značky, musí mezi nimi být i silná a udržitelně rozvíjená banka. PPF tuto vizi vytrvale prosazuje jak pro samostatnou Air Bank s přidruženými společnostmi, tak i pro spojení česko-slovenských retailových bankovních aktiv Skupiny s MONETOU. Je na ostatních akcionářích MONETY, jestli se chtějí přidat.

autor komentáře je ředitelem komunikace PPF