Akcie, měny & názory Vladana Gallistla: Yelp nemá lidi

Yelp

Yelp Zdroj: NYSE

Během pátečního obchodování zažil internetový portál Yelp doslova masakr, když se jeho hodnota propadla o téměř sedmadvacet procent. Akcie firmy se tak dostaly na nové dvanáctiměsíční minimum, když se prodávaly za 31,9 dolaru. Během dne se dokonce podívaly pod třicet dolarů. Pro firmu to byl nejhorší burzovní den od roku 2012, kdy se s jejími akciemi začalo veřejně obchodovat.

Důvodem byly nižší tržby, než se očekávalo, a zároveň nepříznivý výhled na závěr roku. Yelp přitom vydělává z reklamy na svém portálu, kde se publikují spotřebitelské recenze běžných uživatelů. Vánoce by tak pro firmu měly být žně, což však samotné vedení společnosti neočekává. Akcionáře to evidentně nepotěšilo zvláště s přihlédnutím k tomu, že společnost ve třetím kvartále nepřidala žádné nové reklamní zákazníky.

V boji o reklamní dolary tak Yelp evidentně prohrává s technologickými kolosy Google a Facebook, k nimž se přidávají i Twitter a Snap. Ostrou konkurenci navíc zostřují start-upy jako Munch Ado. Uživatelé přitom z tradičních webů, jako je Yelp, přecházejí k sociálním sítím.

Firma zároveň přiznala, že vidí negativní dopad na výsledky kvůli změnám ve vyhledávacím algoritmu Googlu a abnormálně vysokém odchodu obchodních zástupců. Yelp prostě, stejně jako řada tuzemských společností, nemá lidi.