Igor Záruba: Soumrak dobrých časů

Internetové stránky ftd.de

Internetové stránky ftd.de Zdroj: E15

Na evropské automobilky dolehla krize. Prodeje a tržby se řítí dolů, tisíce zaměstnanců se třesou o práci. V Amsterodamu ani neotevřeli tradiční veletrh AutoRai, přede dvěma lety (v době, kdy si svět začal namlouvat, že se dostává z finanční a hospodářské posthypoteční mizerie) prošlo přitom branami 27 tisíc návštěvníků. Vysvětlení je prosté: spotřebitelé nechtějí utrácet, protože se bojí, co přijde. A je téměř jisté, že těšit se není na co. Takže proč nové auto?

Po radosti mají také novináři 12 let starého deníku Financial Times Deutschland, který vyjde přesně za týden naposled. Radikální řez je definitivní, bohužel. A to jak pro redaktory, tak pro čtenáře včetně autora těchto řádků. „Popisovali jsme zničující sílu internetu natolik důkladně, samotným se nám ale nepovedlo vytvořit obchodní model, který by ufinancoval naše nároky na novinařinu,“ konstatuje v dopise publiku šéfredaktor Steffen Klusmann. Jinak řečeno, mládě pomohlo stvořit otesánka, a ten je spolkl. Včetně internetové verze, jež potopila print.

O tom, že život bolí, svědčí i odpozorovaný výjev z českých supermarketů. Součástí těchto klaustrofobních zařízení jsou totiž jídelny, a tam se tvořivosti meze nekladou. Takže pro představu: objednáte si malé pivo a bramborovou kaši, na talíř vyložíte z domu přinesenou sekanou, a hody mohou začít. Trochu smutná realita, nebo ne?

Dle mého soudu černější než stojící výrobní linky a tristnější než pohled na odkaz „Internetová stránka ftd.de neexistuje“.