Tržní kapitalizace firmy díky tomu přesahuje hodnotu 570 miliard dolarů a na účtech Applu už se hřeje 110 miliard dolarů. To jsou všechno úžasná čísla, která mají jednoho společného a velice často přehlíženého jmenovatele – hrubou marži.
Největší výrobce tabletů na světě v současné době pracuje s hrubou marží ve výši 47 procent. Ještě v minulém čtvrtletí to bylo 44 procent a rok předtím dokonce 38 procent. Pro srovnání – Nokia má hrubou marži 27 procent a Samsung ani ne 20 procent. Apple dokáže všechna svá zařízení vyrábět velice levně, ale co je důležité, umí je také draze prodat.
Dva příklady za všechny: výroba jednoho iPhonu 4S vyjde na 203 dolarů, začíná se však prodávat na 649 dolarech. Vyrobit nový iPad stojí 316 dolarů a cena nejlevnějšího modelu startuje na 499 dolarech.
Produkty Applu přitom po kvalitativní a technologické stránce nejsou vůbec žádný „šunt“. Naopak, Apple je ve většině případů ten, kdo udává tempo a dbá na špičkové zpracování a komponenty. Firma za stav, kdy dokáže vyrábět ve vysoké kvalitě za nízké náklady, vděčí především současnému šéfovi Timu Cookovi, který ještě jako provozní šéf definoval vyšperkované výrobní procesy a dodavatelský řetězec. Apple skupuje výrobní kapacity a nebojí se investovat do výrobních technologií svých smluvních partnerů. Jen v tomto roce plánuje za nové stroje a modernizaci utratit minimálně 5 miliard dolarů.
Pomáhají také kamenné prodejní svatostánky Apple Store. Podle nedávného průzkumu společnosti Asymco má Apple jednoznačně největší obrat na metr čtvereční. Jeho obchody na jednu čtvereční stopu vydělají přes 6 tisíc dolarů.
A to, že se firmě daří své produkty relativně draze prodávat, je samozřejmě dáno tím, že jde prostě o Apple. Uživatelé jeho produkty milují a jsou leckdy ochotní kupovat si každou novou verzi. Dokud tomu tak bude i nadále, Apple nebude mít žádný důvod zlevňovat a jeho finanční výsledky budou pořád takové, jaké jsou.