Komentář Lukáše Kovandy: Plameny, dluhy a stagnace | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Komentář Lukáše Kovandy: Plameny, dluhy a stagnace

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda

Zapálená auta, vymlácené výlohy, dým i rabování. To je Paříž dnešních dní. Zdá se, že jde o něco více než jen o protesty kvůli drahému benzinu. Někteří hovoří rovnou o vzpouře střední třídy. Dění na pařížských ulicích nejednou v historii předznamenávalo vývoj v celé Evropě. O čem tedy pařížské bouře svědčí?

Paříž historicky podněcovala změny, a to i ty revoluční – nejen ve společenské oblasti, ale třeba i v umění či vědě. Inovovala. Jak je na tom dnes? Jeden příklad za všechny. Letos v červnu se v jejích ulicích objevily elektrické koloběžky. Tytéž, které jsou v posledních měsících k vidění v Praze a v další dvacítce evropských měst. Nechala je tam rozestavit kalifornská společnost Lime, jež stojí i za mobilní aplikací, která zájemcům za poplatek za odemčení a posléze vlastní jízdné umožňuje dvojkolku využít ke krátké přepravě v rámci města.

Ovšem „železo“, tedy samotný přepravní prostředek, obstarává pekingský start-up Ninebot. V pařížských ulicích tak společně rejdí – a inkasují – americký a čínský kapitál. Evropa nikde. Ninebot vyrobil čtyři pětiny všech e-koloběžek, jež se dnes po světě přes aplikace pronajímají. E-koloběžky zažívají celosvětový boom a nikdo je nedokáže vyrábět takovou rychlostí v dané kvalitě jako právě pekingský start-up. Jen letos mu tržby za koloběžky narostly šestinásobně. Opět: proč Čína ano a Evropa ne?

Francie se připravuje na další protesty, v sobotu nasadí pořádkové jednotky

Evropa si svou zelenou politikou postupně zabíjí vlastní automobilový průmysl. Auta vytlačuje z měst, stanovuje drakonické emisní testy a limity. Nic proti, šetrnost k životnímu prostředí je nesporným imperativem doby. Evropa však není schopná přijít s alternativou. Není schopná inovace. Dokonce ani ve městě, jako je Paříž, která historicky udávala inovacím celosvětově tón.

Nedostatek invence se ve statistice zrcadlí jako pokles růstu celkové produktivity. Růst v Evropě včetně Francie kulminoval v polovině 20. století. Tehdy se v praxi naplno využily vynálezy přelomu 19. a 20. století včetně elektřiny, motoru, telefonu či filmu. Nemalou část z nich vynalezli nebo rozvíjeli francouzští badatelští géniové. Kde jsou dnes?

Paříž jako v apokalyptickém filmu. Prohlédněte si následky mohutných demonstrací

Evropa ekonomicky ztrácí. Na USA a svým způsobem i na mnohem dravější Čínu. Se ztrátou dynamiky v oblasti produktivity se dostavuje stagnace. Ekonomická i společenská. Životní úroveň je pak třeba dopovat dluhem, když už to nejde vynálezy. Veřejný dluh Francie dnes činí zhruba sto procent HDP. Francouzské domácnosti jsou přitom notně zadluženy. Skoro třetina z nich splácí hypotéku nebo jiný úvěr na bydlení. Pro srovnání – v Česku je to zhruba pětina domácností. K tomu však zhruba 58 procent českých domácností žije „ve vlastním“, přičemž má vše splaceno nebo zaplaceno. Ve Francii činí srovnatelný podíl asi 34 procent.

Stagnace a dluh představují velmi neblahou živnou půdu právě i pro to, co se dnes na pařížských ulicích děje.

Autor je hlavním ekonomem společnosti Czech Fund

Protesty proti vládním reformám těžce zasáhly ekonomiku, řekl francouzský ministr financí

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!