Martin Holman: Jak na luxusní kabelky. Jejich hodnota roste až o 80 procent

Kabelka značky Balenciaga

Kabelka značky Balenciaga Zdroj: profimedia.cz

Kabelka značky Louis Vuitton
Kabelka značky Gucci
Obchod s kabelkami Gucci
4
Fotogalerie

Pro řadu lidí představují luxusní kabelky pouze znak příslušnosti k určité socioekonomické vrstvě na společenském žebříčku, respektive symbol rozmaru těch nejbohatších. Pro někoho však mohou být lákavou investicí. Statistická data potvrzují, že vybraným ikonickým kabelkám vzrostla hodnota za poslední dekádu v průměru o 83 procent, čímž překonaly i domnělého krále mezi módními investicemi – hodinky, které se pyšní „pouze“ sedmdesáti dvěma procenty.

Ne každá luxusní kabelka má však potenciál stát se dobrou finanční investicí. Lidé znalí věci doporučují produkci některého z trojice francouzských výrobců Hermès, Chanel nebo Louis Vuitton, které určitě splňují požadavky na mimořádnou kvalitu použitých materiálů, šití a další řemeslné práce.

Jaká další kritéria však musejí splňovat, aby oslovily investiční veřejnost? Měly by být okamžitě rozpoznatelné, přitom si však zachovat eleganci, čistý design i všestrannost. Měli bychom se tak vyhnout pomíjivým módním trendům a zaměřit se na styl, který je slovy klasika Yvesa Saint Laurenta „věčný“.

Video placeholde
Investice roku 2021: Komodity, akcie, kryptoměny i dluhopisy • Videohub

Poslední, ale ne jedinou podmínkou, je pak omezená dostupnost. A to jak z pohledu vysoké prodejní ceny, tak zejména i dlouhou čekací dobou na její dodání. Díky neuvěřitelně limitované produkci módního domu Hermès se čekací lhůty počítají na roky, a tak jsou sběratelé často ochotni zaplatit dvakrát až třikrát vyšší cenu za okamžité dodání z druhé ruky.

A na co si při investici do luxusních kabelek dát pozor, respektive jaká úskalí jsou spojená s jejich případným prodejem? Zejména musejí být v dokonalém stavu, jinými slovy: nesmějí být nošené. Dále je nutné důvěryhodným způsobem prokázat jejich pravost, tedy musejí být zakoupeny v oficiálním značkovém butiku a je třeba si ponechat veškeré doklady, účtenky a certifikáty pravosti.

Při samotném prodeji pak investor-sběratel musí počítat s relativně vysokou provizí specializovaného překupníka luxusního zboží, který svým jménem zaštiťuje celou transakci a je pro kupujícího jistou zárukou pravosti prodávaného zboží. Svoji reputaci si cení na 15 procent až 40 procent z realizované ceny.

Z výše uvedeného vyplývá, že se v žádném případě nejedná o jednoduchou investici a v případě dostatečných volných prostředků by měla být pouze zajímavým doplňkem celého portfolia.

Autor je obchodník J&T Banky