Revoluce v módním byznysu. Luxusní značky vstupují na trh second handu

Gucci

Gucci Zdroj: profimedia.cz

Kabelka Luis Vuitton
2
Fotogalerie

Přiznat luxusní kabelku nebo lodičky z druhé ruky? Dříve nemyslitelné, nyní trend. Prodeje secondhandového oblečení a doplňků po síti rostou tak rychle, že přiměly k reakci i obřího online prodejce luxusních značek Net-a-Porter. Ten se nyní spojil s firmou Reflaunt, která firmám z módní branže nabízí „recyklaci“ na internetových tržištích. Net-a-Porter tak bude prodávat na jednom místě novinky z přehlídkových mol i obnošené kousky.

„Budoucnost módy je v koloběhu,“ tvrdí britská módní návrhářka Stella McCartney. Důvodem zapojení módního průmyslu do cirkulární ekonomiky se stal trend udržitelnosti, který rezonuje zejména u mileniálů a generace Z. Dalším faktorem, proč se i takový gigant jako Net-a-Porter pouští do dříve zapovězené oblasti přeprodejů použitého zboží, je klesající poptávka po luxusu v důsledku pandemie.

„V re-komerci vidíme možnost, jak prodloužit skvělým produktům život. Jde o vzrušující krok na naší dlouhodobé cestě k udržitelnějšímu módnímu ekosystému,“ uvedla Alison Loehnis, prezidentka Net-a-Porter a dalších dvou online prodejců luxusního zboží Mr Porter a The Outnet, kteří jsou do projektu rovněž zapojeni.

Koncem října spustí Net-a-Porter v Británii pilotní projekt, který umožní zákazníkům poslat dál módní kousky od světových designérů. Vzápětí se internetové tržiště se zbožím z druhé ruky otevře i shopaholikům ze Spojených států, Německa a z Hongkongu.

V praxi to bude probíhat tak, že zákazníci, kteří prodají obnošené, ale stále zachovalé oblečení, šperky, boty či kabelky na Net-a-Porter, za ně dostanou kredity nebo peníze na účet. Kredity budou cenově zvýhodněné a firma doufá, že lidé díky tomu část „peněz“ utratí za nové zboží. Třeba milovnice kabelek s limitovaným rozpočtem by se tak nemusely zdráhat zakoupit si vysněný model, když jej budou moci na stejném místě později zase prodat.

Net-a-Porter není první z luxusní módní branže, kdo se odvážil vstoupit na trh second handu. Značka Gucci minulý měsíc představila svůj digitální concept store Gucci Vault s použitým vintage oblečením i s novými modely od začínajících návrhářů. 

Americké internetové tržiště Thredup, které patří k lídrům prodeje oblečení z druhé ruky, předpovídá, že secondhandový trh v příštích pěti letech zdvojnásobí svůj objem. Díky prudce rostoucímu byznysu Thredup nyní oznámil, že v Dallasu vybuduje své nové distribuční centrum, které pojme až deset milionů produktů, čímž navýší svoji celkovou kapacitu o zhruba 150 procent na celkových 16,5 milionu kusů použitého módního zboží.