Zápisník Daniela Nováka: Řetězce, hidžáb a párek

Burger King převezme kanadský řetězec Tim Hortons

Burger King převezme kanadský řetězec Tim Hortons Zdroj: CTK/AP/Sean Kilpatrick

Tlak stoupá: „Do ČR míří deset amerických restauračních řetězců,“ poslala loni v květnu přes média vzkaz do světa jedna z lobbistických organizací kolem franšízingu. Neuplynulo ani půl roku a situace se ještě více vyhrotila. „Na český trh míří čtyřicet nových značek,“ přisadila si v říjnu 2013 stejná organizace. Míření cizozemských řetězců na českou kotlinu tím však neskončilo.

„Na český trh má zájem vstoupit osmdesát amerických značek,“ hlásá nový agenturní titulek. Při tomto tempu lze očekávat, že nejpozději do jara příštího roku překročí počet uchazečů o vstup do Česka stovku. Škoda že nepadne slovo, kolik z řetězců snažících se ulovit někoho na franšízingovou udičku nakonec do české kotliny skutečně vkročí.

Ale to nevadí. Možná to není důležité. Podstatné je vyrobit bombastické sdělení. Však to někdo z novinářů zbaští. I s navijákem. Ale nedejbože, aby se proroctví o invazi amerických obchodníků naplnilo. Protože co by z té domácí kultury zůstalo! Do škol a ulic se totiž z druhé strany valí dívky v hidžábech. Zvláště v pražských Nuslích a na Vinohradech. Islamizaci již čelí i na Ústecku.

Pokrok ve stravovacích normách je ve zdravotnictví fascinující. Například v jistých významných státních lázních – jak se autor Zápisníku sám přesvědčil – se dbá na to, aby zejména děti nad tři roky věku nepřicházely nadměrně do styku se zeleninou. Důležitý je hlavně dostatek sladkých pokrmů, často je nutné zařazovat do jídelníčku uzeniny. Když už má někdo pohybové trable, tak ať je alespoň pěkný buřtík.