Když chcete radit rodinným firmám, musíte se chovat jako rodina, říká poradce Jan Šuma

Už více než třicet let roste poradenská firma CLA Czech Republic, kterou založil Jan Šuma. Dnes řídí několik poboček a obrat firmy dosahuje řádu stovek milionů korun. A přestože mezi jeho klienty patří i globální hráči, zásadní část obratu tvoří rodinné firmy, nejen z Česka „Klíčový pro takový byznys je vztah s rodinou. Pak máte i jejich důvěru a jste schopen jim s čímkoliv pomoci a cokoliv vyřešit,“ zdůrazňuje.
Začátky v devadesátých letech byly skromné. Jak konstatuje Šuma, firma začínala s nejjednoduššími službami jako je účetnictví, výpočty mezd nebo daňové poradenství. Dnes je z CLA ČR už konglomerát téměř dvaceti firem, které poskytují komplexní řešení. „Protože když za námi přijde rodina, a ona k vám chodí tak trochu jako za knězem, nechce sdělovat informace ještě někomu dalšímu, chce mít jedno místo, kde se vyřeší vše naráz,“ vysvětluje Šuma, proč se firma během let postupně rozrůstala o další služby.
Například o právní oddělení, specializovanou firmu pro nákup a prodej společností nebo investiční fond. V oboru patří dnes mezi největší v Česku a kromě toho, že radí firmám, klienty jsou i známé osobnosti. Například prezidentu Petru Pavlovi firma dělala při kampani účetnictví bez nároku na honorář. A přestože se během třiceti let existence firmy odehrálo mnohé, jedno podle Jana Šumy zůstává za ty roky stále stejné. Klíč k úspěchu.
„Jednak je to zmíněný vztah k rodině, ale pak také důvěra, a to napříč generacemi. A to je obrovská výzva. Protože můžete mít vztah s otcem zakladatelem, ale když ho nemáte i s jeho dětma, nevnímají vás pak jako autoritu a následně dochází k ohrožení rodinného majetku i filosofie zakladatele,“ říká Šuma.
Chováme se jako švýcarská banka
Jeho firma ctí dlouhodobě také jednu a tutéž filosofii. „Chováme se jako privátní švýcarská banka. V zásadě nemáme nikde reklamy, nikoho nenaháníme. A přestože nejsme vůbec vidět, všichni lidé za námi chodí na doporučení jiných rodin,“ dodává. Ale tady přece jen CLA už dnes naráží na určité mantinely. Aby mohla tak velkou poptávku uspokojit, potřebovala by mnohem více lidí. A ti jí chybí.
„Kdybychom mohli dělat vše co se nám dnes na trhu nabízí, tak bychom asi mohli být dvojnásobní. Bohužel ale jako všechny firmy, ať rodinné nebo i velké korporace, máme obrovský problém, nemáme kvalifikované lidi. Vzhledem k politice státu tady neprobíhá žádná kvalifikovaná migrace. Například v polské pobočce máme dnes sedmdesát procent zaměstnanců z Ukrajiny nebo Běloruska, protože Polsko uvolnilo stavidla vyšší ekonomické migraci. Tedy vzdělaným lidem, lidem s tituly, což u nás bohužel stále není,“ konstatuje Šuma.
Do budoucna se to bude muset podle něho ale tak jako tak změnit. Obrovská kreativita českých firem totiž podle něj vyloženě volá po uspokojení. Pro stále více rodinných firem, se kterými CLA pracuje, začíná být Česko malé. Jejich byznys dorostl do rozměrů, že pro ně není úplně efektivní využívat volné prostředky samy pro sebe, a tak plánují řadu zahraničních investic. Venezuela, Kostarika, USA, Brazílie, Austrálie, Asie. I z toho důvodu je firma součástí světové sítě nezávislých účetních a poradenských společností CLA Global. To, aby byla schopna podpořit byznys svých klientů všude po světě.
Navíc firmy podle Šumy stále více přemýšlejí o diverzifikaci svého podnikání i vzhledem ke geopolitické situaci a narůstajícímu riziku války. „Stále více jich řeší, aby až se něco začne dít, měly kam jít. Rodinné firmy jsou tak nastavené, aby byly vždy připravené na každou situaci,“ dodává.
Bitcoiny ne
A pokud by měl za sebe poradit, do čeho investovat, pak zdůrazňuje: „První axiom je ne kam, ale co. A já říkám, investujte peníze, které opravdu už vůbec nepotřebujete. Nepůjčujte si na to. A berte to jako dlouhodobou investici,“ konstatuje.
Za sebe by pak volil nemovitosti a akcie. „Bitcoiny ne. To už si myslím, že je lepší koupit si akcie kasina nebo tam i hrát než investovat do krypta,“ dodává s nadsázkou.