Bez rychlého a kvalitního připojení k internetu se dnes galerie neobejdou. Platí to i pro pražský DOX
Michal Kučerák z pražského Centra současného umění DOX vysvětluje, proč je dnes pro galerii důležité, aby měla kvalitní a rychlé připojení k datům a internetu.
„Lidé si často představují, že když výstava vzniká, do galerie přijedou obrazy a sochy naložené v kamionech. Ale dnes někteří konceptuální umělci svá díla leckdy posílají už jen ve formě dat a my je pak v podstatě vyrobíme na místě. Galerie bez kvalitní konektivity už dnes vlastně nemůže existovat,“ říká Kučerák, který se v DOXu věnuje realizaci výstavních projektů a vzdělávacích aktivit..
Ve formě dat do galerií a výstavních síní také putují design a informační panely a doprovodné grafiky mezinárodních výstav. Leckdy je kvalitní internetové připojení klíčové i pro samotné fungování instalace nebo konkrétního uměleckého díla. Příkladem toho může být i rozsáhlá multimediální výstava Big Bang Data, která byla v DOXu realizována v roce 2017 (ve spolupráci s Centrem pro současnou kulturu v Barceloně a nadací Fundación Telefónica). V ní asi tři desítky autorů pojednaly fenomén datafikace světa. Jedním z vystavených děl byla instalace umělce Davida Bowena nazvaná Tele-Present Water. Bowen vytvořil pomocí mřížky jakousi vlnu vznášející se v bílém prostoru galerie. Prostřednictvím přenosu dat v reálném čase vlna kopírovala pohyb vodní hladiny zachycený bójí plovoucí v Tichém oceánu kdesi u západní Havaje.
„Tohle byl pro nás i naše návštěvníky určitě jeden z nejzajímavějších uměleckých projektů spojených s přenosem dat do galerie v reálném čase,“ podotýká Kučerák.
Jiným příkladem využití datových technologií v DOXu byla před lety výstava „digitálních soch“, vytvořených 3D tiskem. Za projektem stáli umělci a pedagogové Michal Gabriel a Tomáš Medek a jejich studenti. Digitální sochy teoreticky nepotřebují transport, mohou být poslány v podobě datových souborů i do galerie v zahraničí a vytvořeny 3D tiskem až na místě. I s tímto přístupem ke sdílení sochařské práce Gabriel a Medek v minulosti experimentovali.
Kučerák je v DOXu autorem projektu rozšířené výstavy s názvem #Datamaze – Datové bludiště, zaměřené na digitální a datovou gramotnost. Jde o sérii výstav kombinovanou s workshopy a vzdělávacími programy pro školy. Projekt se věnuje například ochraně soukromí v on-line prostředí, algoritmům a umělé inteligenci, deep fake či trikům webového designu zaměřeným na nakupování.
Internetové připojení pro DOX poskytuje Quantcom (dříve Dial Telecom), ryze český operátor, který je v tuzemsku jedním z největších vlastníků optických sítí. Právě optika je budoucností internetu, protože umožňuje superrychlý a spolehlivý přenos dat. Přestože v případě DOXu nebylo možné optiku využít, přišel Quantcom s alternativou – připojením galerie prostřednictvím mikrovlnné technologie. Ta se využívá tam, kde nevedou optické kabely, a vyznačuje se stabilitou, dobrou odezvou a solidními příchozími i odchozími rychlostmi.
Quantcom má už řadu let status podporovatele DOXu a galerii pomáhá hlavně tím, že jí datové připojení poskytuje se slevou.
„DOX ale není jediná kulturní instituce, které takto pomáháme. Jsme partnery například také pro Knihovnu Václava Havla, Meet Factory nebo divadla Archa či Jatka78,“ říká Jiří Kutílek, obchodní a marketingový ředitel Quantcomu. „Myslíme si, že je správné, aby firmy dělaly také něco prospěšného pro prostředí, ve kterém podnikají. V podpoře právě těchto inspirativních kulturních institucí vidíme velký smysl.“