Beate Simonová: V Česku jdeme čistě do podnikového bankovnictví

Šéfka Commerzbank pro Česko a Slovensko Beate Simonová

Šéfka Commerzbank pro Česko a Slovensko Beate Simonová Zdroj: Euro Hynek Glos

Česká pobočka německé Commerzbank loni zrušila svůj segment bankovnictví pro bohaté klienty. Zcela změnila strategii, chce se věnovat jen středně velkým a velkým firmám. Klienty jsou jak německé firmy podnikající v Česku, tak tuzemské podniky.

„Tento model je v rámci Commerzbank ojedinělý, protože většina našich ostatních zahraničních poboček se soustředí na německé firmy, které chtějí expandovat do zahraničí, či na zahraniční firmy, jež chtějí vstoupit na německý trh,“ říká nová ředitelka banky Beate Simonová.

* E15: Do čela české pobočky Commerzbank jste přišla poměrně nedávno. S jakými očekáváními jdete řídit banku a co od vás chce váš zaměstnavatel?

V Německu je Commerzbank velmi proslulá hlavně korporátním byznysem a je v této oblasti lídrem na trhu. Důležitou součástí naší strategie je samozřejmě mezinárodní obchod. Do toho logicky patří trhy ve střední a východní Evropě. Od letošního roku jsme v Česku zdokonalili strategii, nyní patříme do segmentu Mittelstandsbank, to znamená do té části Commerzbank, která se věnuje výhradně středně velkým firmám. V byznysu s korporátními klienty se na jedné straně soustředíme na služby pro německé podniky, které působí v Česku či na Slovensku a naopak. Na druhé straně jsou vedle tohoto přeshraničního obchodu naším druhým pilířem služby – především úvěry – pro české a slovenské domácí podniky.

* E15: To ale není typický model podnikání Commerzbank?

Ano, tento model je v rámci Commerzbank ojedinělý, protože většina našich ostatních zahraničních poboček se soustředí na německé firmy, které chtějí expandovat do zahraničí, respektive na zahraniční firmy, které chtějí vstoupit na německý trh. V tom je náš model v Česku – vzhledem k orientaci na lokální firmy – specifický a je do budoucna vzorem i pro ostatní země v bezprostředním sousedství s Německem. Na českém trhu jsme nyní dvacet let, určitě zde chceme v rámci strategie Mittelstandsbank dále růst. Proto jsem tady, protože tento byznys znám velmi dobře.

* E15: Už pro příští rok máte růstové plány?

Ano. Čekáme, že porosteme více v mezinárodním byznyse než v lokálním v Německu.

* E15: Proč tomu tak je?

Protože si myslíme, že zde je stále pro nás velký potenciál pro akvizice nových klientů a nabídku našich produktů. O to se snažíme i v Česku a na Slovensku.

* E15: Středně velká firma, Mittelstand, ale v Německu zřejmě znamená něco jiného než v Česku… Jak definujete středně velkou českou firmu z hlediska obratu?

Soustředíme se na firmy od obratu 12,5 milionu eur, tedy 300 milionů korun.

* E15: Commerzbank se v minulosti často účastnila velkých syndikátních úvěrů. Znamená změna strategie, že se největších dealů už nebudete účastnit?

Hranice obratu je tam, kde začínáme. Horní limit není. V budoucnosti určitě budeme dělat syndikované úvěry, klubové dealy, máme pro ně dokonce v Commerzbank ČR nové oddělení s názvem Financial Engineering. Práce tohoto týmu je strukturované financování, individuální schémata financování, která vyhoví potřebám klientů. My tedy neděláme jen jednoduché úvěrování, ale mnohem sofistikovanější produkty.

* E15: Letos se na českém trhu událo pár miliardových úvěrů. Účastnili jste se nějakých?

Jsme ve vztahu s některými největšími firmami na českém trhu, takže jsme se snažili velkých dealů účastnit. O jménech klientů ovšem nemohu mluvit.

* E15: Díváte se na trhu na nějaká klientská portfolia, když jsou k prodeji? Že byste expandovali pomocí akvizic?

V tuto chvíli se soustředíme na organický růst. Hledáme nové klienty, jeden z našich cílů na příští roky je zvětšit zákaznické portfolio. V tuto chvíli neplánujeme nákup celého portfolia. Jsme banka založená na vztazích, ty chceme rozvíjet.

* E15: Když vezmete stávající klienty, kolik procent z portfolia připadá na německé firmy a kolik na české?

Je to zhruba půl na půl.

* E15: Z vašich výročních zpráv vyplývá, že bilanční suma v posledních letech znatelně klesla. Jak se to stalo?

Je to hlavně výsledek naší nové strategie. Definovali jsme si, které klienty chceme obsluhovat v budoucnosti. Byly zde úvěry, které jsme redukovali, nebyly pro nás nadále strategické, takže jsme tento byznys už neobnovovali. Je také pravda, že kvůli současnému ekonomickému prostředí se o něco snížila poptávka po financování.

V tuto chvíli pociťujeme mírně ochlazující poptávku po úvěrech, firmy jsou opatrnější, čekají, co se bude dít. Čekáme, že se to v příštím roce trochu vylepší a firmy budou více investovat

* E15: Commerzbank se loni zbavila privátního bankovnictví. Mělo toto rozhodnutí také vliv na snížení aktiv?

Částečně ano.

* E15: Toto rozhodnutí bylo poměrně překvapivé, protože Commerzbank byla považována za jednoho z lídrů privátního bankovnictví. Důvod k tomuto rozhodnutí byl, že pro vás nebylo privátní bankovnictví profitabilní, nebo jde čistě o součást nové strategie?

Je to součást nové strategie. Jak jsem už zmínila, jsme součást Mittelstandsbank, takže se soustředíme na korporátní klientelu, to je naše budoucnost, náš byznysmodel, se kterým jsme velmi úspěšní v západní Evropě i Asii.

* E15: V souvislosti s uzavřením privátního bankovnictví se považovalo za hodně překvapivé, že jste klienty poslali do Komerční banky, tedy vlastně Francouzům, místo do nějaké německé banky…

Když jsme dospěli k tomuto rozhodnutí, bylo nejdůležitější nalézt partnera, který nabídne našim klientům optimální řešení. Proto jsme dospěli k dohodě s Komerční bankou. Ta byla schopná nabídnout tu škálu produktů, kterou zákazníci potřebovali.

* E15: Banky se nyní pohybují v prostředí extrémně nízkých úrokových sazeb, tlak na marže je velký. Jak se s tím vypořádáváte?

Ano, sazby jsou nyní na historicky nejnižších úrovních. A to je právě ten důvod, proč klientům nenabízíme jen jednoduché úvěrování, ale sofistikovanější řešení, poradenství, zajišťovací obchody nebo mezinárodní transakční bankovnictví.

* E15: Když vezmete svou novou strategii, kdo je v Česku vaším největším konkurentem?

Každá banka, která se stejně jako my soustředí na korporátní segment. Musíme být proto konkurenceschopní. Být féroví, spolehliví a kompetentní – na tom jsou založeny vztahy s klienty.

* E15: Když se bavíte se svými klienty, jaká jsou jejich aktuální očekávání budoucího vývoje z hlediska zakázek, dynamiky ekonomiky a podobně?

V tuto chvíli pociťujeme mírně ochlazující poptávku po úvěrech, firmy jsou opatrnější, čekají, co se bude dít. Je zde velká nejistota dalšího oslabení. Čekáme, že se to v příštím roce trochu vylepší a firmy budou více investovat. Ale jsou i progresivní firmy, kterým se daří a obavy nijak nepociťují.

* E15: Poměrně přetřásané téma jsou nyní kvóty na počet žen ve vedení firem. Vy jste vlastně nyní jediná žena v čele české banky či zahraniční pobočky banky. Jaký názor na kvóty máte? Mohou pomoci změnit přežité stereotypy?

To je složitá otázka. V bankovním byznyse se pohybuji více než dvacet let. Nikdy jsem necítila, že by to pro mě bylo výrazně složitější, protože jsem žena. Ale pravda je, že bankovnictví je hodně mužský byznys. Osobně se mi kvóty nijak nelíbí, protože budou vyvolávat pochybnosti, zda žena jako šéfka či finanční ředitelka není ve funkci jen proto, aby se naplnily kvóty, nikoli že je to ta nejvhodnější osoba. Lepší by asi bylo, že by se firmy k tomuto trendu zavázaly a ne se držely nějakého čísla.

* E15: Třeba v Německu ale mají ženy jako šéfky lepší PR kvůli kancléřce Angele Merkelové…

Ano, myslím si, že Angela Merkelová je vzorem pro řadu žen.

Beate Simonová (49)

Vystudovala podnikovou ekonomiku na WestfälischeWilhelms-Universität v Münsteru. V roce 1989 nastoupila do trainee programu pro poradce pro firemní klienty v Commerzbank, kde následně pracovala jako poradkyně pro firemní klienty, hlavně středně velké firmy. Před nástupem do pozice ředitelky Commerzbank pro Českou republiku a Slovensko řídila v bance regionální obchodní aktivity v severním Německu. Je vdaná. Volný čas tráví různými outdoorovými aktivitami a rovněž se angažuje v kulturních a sociálních projektech.