Elektronické dálniční známky. Z dobrovolnického projektu si stát nevzal nic. Samozřejmě to mrzí, říká lídr hackatonu

Tomáš Vondráček

Tomáš Vondráček Zdroj: aspen.pr

Podnikatel v informačních technologiích Tomáš Vondráček uspořádal v lednu hackerský maraton, kde 60 programátorů za 48 hodin zadarmo připravilo internetový obchod na elektronickou dálniční známku. Stát si však z této akce nevzal vůbec nic. Proč?

Euforie. Tímhle jediným slovem se dala popsat atmosféra 26. ledna ve čtvrt na sedm večer v jednom z kancelářských komplexů v pražských Holešovicích. Právě zde desítky dobrovolných programátorů po dvou dnech dokončily internetový obchod na elektronickou dálniční vinětu. Zadarmo. To celé pod vedením podnikatele v informačních technologiích Tomáše Vondráčka, jenž hackerský festival alias hackathon uspořádal coby reakci na předraženou státní zakázku. Na tendr za 401 milionů korun, který nakonec zlomil ministerský vaz Vladimíru Kremlíkovi.

„Věřím, že se nám e-shop povede v co nejširší míře převzít. Před námi je pouze naprogramování části, jež spadá do tajného režimu,“ říkal ten večer zmocněnec Ministerstva vnitra pro IT Vladimír Dzurilla. Zbožné přání. Stát si z heroického výkonu nakonec nevzal ani „ň“. Iniciátor akce Tomáš Vondráček se snaží nalézt důvody toho, co za tím stojí.

Informační systém k elektronickým dálničním známkám nakonec připraví kompletně od začátku státní podnik Cendis za 128 milionů korun. Nemrzí vás, že z vaší práce si nevezme vůbec nic?

Samozřejmě že mrzí. Za mnohem důležitější ale pokládám, že se nám podařilo zastavit, nebo alespoň přibrzdit ten systém dinosauřích přikrytých řízení. A hlavně ušetřit spoustu peněz, které jdou z kapes nás všech.

Nešlo ale ušetřit ještě víc?

Než se k té ceně dostaneme, začal bych postupně. Chtělo by to legislativní, předpisové změny. Chyba je už v tom zadání. Bylo mi řečeno, že web zahrnuje například službu pro nákup známek u flotilových aut. Ta tam podle mě nemá co dělat. Stát by měl dělat především pro občany bez zbytečných složitostí. Bodů, které mi však vadí, existuje několik.

Které jsou ty hlavní?

Myslím si, že by se v tom tendru měly vyjmout části podléhající utajovanému režimu. To by si mělo řešit jiné ministerstvo než resort dopravy. Výběrové řízení by tak mohlo být průhlednější a otevřenější. Bytostně jsem taky nesouhlasil s některými zbytnými náležitostmi webu. To se týkalo třeba nutnosti ankety.

Celý rozhovor najdete na webu auto.cz >>>