Jiří Boček: Loni nám pomohl export, byl nejvyšší v historii

Jiří Boček

Jiří Boček Zdroj: E15 Michael Tomes

Loňský výstav Budějovického Budvaru vzrostl o pět a půl procenta a byl druhý nejlepší v historii, zatímco celý tuzemský pivní trh zaznamenal podle prvních odhadů růst o procento. Na výsledku se výrazně podepsal export, neboť Budvaru se podařilo polovinu produkce vyvézt. „Dosáhli jsme suverénně nejvyššího objemu prodeje v zahraničí v celé historii pivovaru,“ říká ředitel národního podniku Jiří Boček.

Pivovar exportoval 652 tisíc hektolitrů, meziročně asi o 7,5 procenta více. Domácí prodeje pak stouply o 3,5 procenta. Pro letošek kvůli zprávám o další krizi očekává v lepším případě stagnaci.

* E15: Která z kategorií se na celkovém nárůstu prodejů na 1,32 milionu hektolitrů podílela nejvíce?

Nejvíce rostla značka Budweiser Budvar a z produktů, které pod touto značkou máme, pak světlý ležák. O něco posílilo i výčepní pivo. Příznivé je, že rostly výrobky s vyšší přidanou hodnotou.

* E15: Podle Svazu pivovarů loni vzrostl celkový výstav v Česku o procento. Poroste trh i letos?

Z čísel k 30. září se dá předpokládat, že propad z předchozích let se zastavil. Z pohledu českého, ale i evropského to vypadalo, jako by si spotřebitel rok 2011 trochu užil. Od konce roku 2008 a v průběhu let 2009 a 2010 byli lidé pronásledováni relativně nepříznivými zprávami o finanční krizi a hospodářské recesi a v utrácení byli opatrní. Loni mi to připadlo, jako kdyby si spotřebitel trochu ulevil, trochu popustil uzdu. Konec loňského roku ale zase přinesl negativní zprávy o stavu Česka, unie a eura. K tomu přidejme řadu legislativních opatření, ať už u nás, či v Evropě, jimiž se hledají zdroje. To jsou věci, které spotřebitele nutí, aby přehodnocovali své nákupní zvyklosti. Takže si nemyslím, že rok 2012 bude rokem nějakého pozitivního růstu pivovarnictví.

* E15: Takže očekáváte stagnaci?

Kdyby české i evropské pivovarnictví zůstalo na úrovni roku 2011, myslím, že by to byl velmi dobrý výsledek.

* E15: Jaký je plán Budvaru na výstav pro letošní rok?

Cíl je udržet postavení a rozsah prodejů jako loni. Na základě toho, jaké jsou mikro- a makroekonomické předpoklady, je to ambiciózní cíl.

* E15: Jak se vyvíjely loňské tržby?

Tržby loni vzrostly zhruba o dvě procenta, a to navzdory vlivu devizových kurzů. Proti nám hraje silná koruna, která od ledna zhruba do září vykazovala hodně silné a pevné postavení proti fakturovaným měnám. Konec roku nám trochu pomohl.

* E15: Jaké tržby předpokládáte letos?

To je vždy velká neznámá. Polovina našich tržeb je v zahraničních měnách, takže je to otázka kurzu koruny. Co se týče domácího trhu, tam bychom chtěli udržet objem tržeb z loňského roku, to je asi kolem miliardy korun.

* E15: Ve které zemi se vám dařilo nejvíce?

K nárůstu rozhodně přispělo Německo, pak Slovensko, Polsko, Rusko, dokonce i Kanada a Švédsko. Pro nás bylo pozitivní, že rostly především klíčové trhy. Ale protože prodáváme ve více než 50 zemích světa, i relativně malé trhy přispívaly k nárůstu, ať už to byly pobaltské státy, Finsko, Izrael, Turecko. Rok 2011 byl skutečně příznivý.

* E15: Jak se daří Budvaru v Číně? Řada firem tam nedokáže proniknout.

Poté, co jsme devět let usilovali o registraci ochranné značky Budějovický Budvar, což se nám nakonec povedlo, jsme zahájili obchodní spolupráci s čínským importérem. Dnes tam prodáváme světlý a tmavý ležák v sudech i v lahvích. Čína ale rozhodně není naším klíčovým teritoriem. Vychází to ze struktury trhu. Čínský pivní trh je saturován místními značkami, to jsou skutečně laciné produkty, protože v Číně je zisk z piva minimální. Pak je druhý segment, světové značky vyráběné v Číně v licenci. A (cenově) zcela nahoře jsou importované značky. Tyto importované značky netvoří ani procento čínského trhu, je to hodně výběrová záležitost. Dovážené pivo je navíc zatíženo daní z luxusu. Importované značky tak nejsou orientovány na Číňany, ale spíše na cizince, kteří v Číně pracují a kteří chodí do evropsky zařízených hospod. Myslet si v současné době, že když je v Číně přes miliardu lidí a kdyby jeden Číňan vypil jednu láhev Budvaru, musíme stavět nový pivovar, je omyl.

* E15: Jste s výsledky v Číně spokojen?

Když se podívám po trhu – klíčové je východní pobřeží, Šanghaj, Peking a podobné komerční industriální zóny – tak jsme s tím spokojeni.

* E15: Přibyly nějaké nové trhy?

Loni jsme zahájili dodávky do Indie. Struktura trhu je tam podobná jako v Číně. Ale spíše se mění obchodní partneři. Chystáme výměnu obchodního partnera na Novém Zélandu a od začátku letošního roku jsme rozjeli na Slovensku vlastní dceřinou společnost Budweiser Budvar SK.

* E15: V poslední době výrazně stoupají prodeje piva v PET lahvích. Budvar je jeden z posledních velkých pivovarů, který pivo do plastu nestáčí. Nezačnete s tím?

Značka Budweiser Budvar rozhodně do plastu nepatří.

* E15: Ale i Prazdroj, Staropramen a Heineken si postavili v Česku vlastní linky na plnění PET lahví…

Od nápoje v plastové lahvi neočekáváte žádný zážitek. To je zahnání žízně, fyziologická potřeba. Naše výrobky patří do skla, protože sklo je nejgeniálnější obal. Dokáže pivo nejvíce ochránit, udržet kvalitu a navíc ve skle si člověk nápoj skutečně vychutná.

* E15: V poslední době také roste zájem o nealkoholická a ochucená piva.

Historie nealkopiva v Česku je dlouhá, je tady od sedmdesátých let, takže to není novinka, ale nikdy toto pivo nemělo na růžích ustláno. Současný dynamický nárůst jeho prodeje a spotřeby nastal se zavedením bodového systému v dopravě. A také když si u oběda chcete dát limonádu nebo nealkopivo, je nealkoholické pivo chutnější.

* E15: Vydáte se do segmentu ochucených piv?

Segment ochucených piv nemůžeme přehlížet. Loni vyvolala boom jedna pražská značka s citronovým mixem… Není to nic nového, jsou to věci, které se vyskytují v Rakousku, Německu, dokonce i některé celosvětové koncerny u svých globálních značek připravují ochucená piva.

* E15: Kdy chcete s takovým pivem přijít na trh?

Pokud se rozhodneme, určitě to oznámíme s dostatečným předstihem, ale nyní vám to neřeknu.

* E15: Budvar je jedním z mála pivovarů, který využívá při výrobě ležáku starý německý předpis „o čistotě“ piva Reinheitsgebot. Proč?

V Německu je zvykem, že pivo, které se tam dováží, by mělo naplňovat Reinheitsgebot. Není to legislativní povinnost, je to spíše komerční úzus.

* E15: V čem je výhoda tohoto postupu proti jiným?

Vždy je to ekonomika versus výsledná chuť a to, na co je spotřebitel zvyklý. Pokud bychom sledovali pouze ekonomické cíle, určitě bychom se snažili nahrazovat slad a chmel nějakými náhražkami. Neděláme to. Naším cílem je nevodit zákazníka za nos. Některé pivovary to dělají tak, že změní technologický postup, počkají tři čtyři měsíce, a když nikdo nepozná změnu, tak zase přejdou k další dílčí změně. To není naše cesta, nedělali jsme to, neděláme to a nebudeme to dělat.

Jiří Boček (54)

Již během studií na Středním odborném učilišti pivovarském v Českých Budějovicích absolvoval praxi v Budějovickém Budvaru. Absolvoval VŠCHT v Praze (1982). O dva roky později nastoupil do Budvaru jako technolog a mistr varen, v letech 1985–1991 působil jako podsládek a mistr varen. Od roku 1991 je ředitelem Budvaru.