Škoda Auto stojí před kolektivním vyjednáváním. Pozice odborů kvůli krizi výrazně oslabila

Zrod auta v továrně v Mladé Boleslavi.

Zrod auta v továrně v Mladé Boleslavi. Zdroj: Škoda Auto

Výroba aut v závodě Škody Auto
Takhle se vyrábí nové škodovky.
Zrod auta z jednotlivých dílů je fantastickou technickou podívanou, ve které má každý člověk i každý stroj své přesné místo.
Na montážní lince jsou za sebou vozy v pevném pořadí a projíždějí standardními pozicemi, na kterých jsou prováděny vždy pevně dané činnosti shodné pro vyráběný model.
Výroba motorů v závodě Škody Auto
12 Fotogalerie
ČTK , av

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto se připravuje na pravidelné kolektivní vyjednávání mezi vedením firmy a odbory. Nejdůležitějším úkolem blížícího se vyjednávání bude zachování zaměstnanosti, Škoda se nachází v nejsložitější situaci ve své novodobé historii. To oslabuje vyjednávací pozici odborářů, kteří si v uplynulých letech ekonomické prosperity prosadili výrazné zvýšení mezd a také lepší pracovní podmínky.

„V roce, který měl být nadechnutím po kritickém období plném omezení trhů z důvodu pandemie, přišla další těžká rána v podobě kritického nedostatku polovodičů. Firma kvůli tomu jen letos ztratila desítky směn a statisíce nových vozů, které mohla včas dodat zákazníkům. To se silně promítá do jejího hospodaření,“ uvedly odbory.

Kolektivní vyjednávání zahájí odbory začátkem listopadu, jednat se bude o sociálních nákladech a roční pracovní době. V prvním čtvrtletí příštího roku se bude jednat o mzdách. Odbory jsou připravené opět vyjednat pro zaměstnance ty nejlepší podmínky, požadavky ale budou odpovídat současné ekonomické realitě. „Zkrátka nelze mít v letošním roce nereálné sny o vysoce růstových hodnotách. Zaměření bude směřovat především k zajištění zaměstnanosti, která je pro Odbory KOVO prioritou,“ uvedl týdeník Škodovácký odborář.

Video placeholder
Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají? • Videohub

Škoda Auto se, stejně jako další světové automobilky, potýká s problémy kvůli nedostatku čipů. Od pondělí 18. října, zřejmě až do konce roku, se výroba ve Škodě výrazně omezí, případně zcela zastaví. Škoda se zaměří na dokončení rozdělaných vozů, jejichž počet se dlouhodobě pohybuje mezi 30 tisíci až 50 tisíci.

Platnost současné kolektivní smlouvy skončí 31. března, uzavřena byla na dva roky, tedy v roce 2020. Uzavřít se ji podařilo ještě před vypuknutím pandemie koronaviru, odborům se tak podařilo prosadit růst mezd od 1. dubna 2020 o 5,7 procenta, od 1. dubna 2021 se zvýšily o další 2000 korun. Průměrná tarifní mzda ve Škoda Auto se nyní pohybuje kolem 56 tisíci korun.

Odbory ve Škodě v čele s předsedou Jaroslavem Povšíkem jsou při vyjednávání úspěšné dlouhodobě. Například v roce 2018 se jim podařilo vyjednat růst mezd o 12 procent, zaměstnanci zároveň dostali do té doby rekordní jednorázový bonus ve výši 60 tisíc korun, o rok později byl bonus ještě o 5000 korun vyšší.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.