Letos otevřeme obchody na pražském Chodově a v Liberci, říká šéf řetězce Modivo Petr Bílík

Petr Bílík, Modivo pod jeho vedením expanduje

Petr Bílík, Modivo pod jeho vedením expanduje Zdroj: E15 Michael Tomeš

Petr Bílík, Modivo
Modivo a Eobuv.cz loni otevřely první digital in-store obchod v Česku
Zákazníci si vyberou zboží v pohodlí na pohovce u tabletu
Ve skladu obchodu se nachází přes sto tisíc kusů oblečení a obuvi.
5
Fotogalerie

Polskou společnost Modivo čekají významné měsíce. Kromě expanze do krajských měst chystá multibrandový řetězec kombinující kamenné obchody s online prodejem také internetové tržiště pod značkou Modivo. „To nám umožní spolupracovat s menšími lokálními značkami, které jsme dosud v rámci centrálního přístupu nedokázali dostat do nabídky,“ popisuje šéf tuzemské sítě Petr Bílík. Celkem Modivo Group nabízí na portálech Eobuv a Modivo osm stovek značek. Loni otevřela první digital in-store obchod v Česku.

Splnil kamenný obchod, který jste na Novém Smíchově otevřeli před rokem, vaše očekávání?

Rozjel se velmi dobře. Český zákazník oceňuje jednoduché nakupování. Ví, že máme jak online prodej, tak i pobočku na Smíchově. Když porovnám návštěvnost po otevření obchodu ve třetím čtvrtletí 2021 a v uplynulém kvartále, tak dosáhla nárůstu o šedesát procent. Je to dáno i specifičností českých zákazníků, kteří mají na prvním místě nákupu dobrou zákaznickou zkušenost, tedy i možnost vyzkoušet si zboží a případně ho hned na místě vrátit. Obchod v nákupní galerii pro nás v Praze představuje zásadní prodejní kanál. Přibližně šedesát až sedmdesát procent celkových nákupů je objednáno online a doručeno k vyzkoušení v obchodě. Lidé si ze škály značek vyberou několik kusů, nechají si je poslat sem na pobočku, vyzkouší je a odnesou si, co jim sedí.

Jaký podíl činí vratky? To byl jeden z velkých problémů dalšího eshopu s módou Zootu.

Vratkovost samozřejmě není nízká. Pro omnichannel model prodeje je to prostě přirozená součást podnikání. Podíl refundací máme pod kontrolou. Nicméně tím, že tady na Smíchově máme velký obchod, spousta zboží je stále na skladě, takže i online objednávky jdou odtud. Zadruhé, když nemáme dvacet obchodů po Praze, tak i zpáteční logistika je jednodušší.

Zdražování v Česku - Vývoj cen základních potravin od roku 2015 do poloviny roku 2022

Video placeholde
• Videohub

Kolik kusů máte k dispozici ve skladu obchodu?

Na Smíchově máme sto tisíc produktů skladem. Z toho je přibližně sedmdesát tisíc bot a třicet tisíc oděvů a doplňků. Celkem nabízíme na Eobuvi a Modivu osm stovek značek. Na Eobuvi máme 125 tisíc produktů, na Modivu zhruba 85 tisíc. Oblečení má širší spektrum a tím, jak přidáváme další značky, tak Modivo teď roste dynamičtěji než Eobuv, kde už máme, řekl bych, nejširší sortiment na trhu.

Kde máte umístěný centrální sklad?

V Zelené Hoře v Polsku.

Neuvažujete, že byste si vzhledem k rostoucí poptávce pronajali sklad i v Česku?

Zatím ne. Je to dáno i blízkostí polských hranic. Navíc při doručování kurýrem po Praze využíváme právě velkého množství položek, které máme skladem tady na Smíchově.

Chystáte otevření dalších kamenných obchodů?

Rozšiřování maloobchodní sítě je určitě velký plán. Doufám, že do konce roku otevřeme další pobočky na pražském Chodově a v Liberci. Plán počítá v příštím roce s dalšími krajskými městy. Hodně bude záležet na nabídce v lokalitách, kam bychom rádi expandovali. Hledáme prostory v centrech měst, a to i kvůli dobré dostupnosti pro vyzvedávání objednávek z eshopu.

Souvisí to také s velikostí prostor? Vzhledem ke skladovým zásobám potřebujete větší jednotky než mnohé módní obchody.

V Polsku máme různě velké obchody, od velkých koncept storů, což je velikost této jednotky na Smíchově, kde se rozloha pohybuje od 1500 metrů čtverečních výše až po menší jednotky o 600 či 700 metrech čtverečních. Hlavní rozdíl není v prostoru určeném pro zákazníky, ale samozřejmě v tom skladu. První obchod v Praze jsme chtěli mít velký s co nejširší nabídkou zboží.

Kromě obchodů teď budujeme také lokální tým pro český a slovenský trh, abychom byli blíž zákazníkům a dokázali reagovat na aktuální dění na trhu, ať už se to týká nabídky, nebo způsobu komunikace.

Vy máte na starost také slovenský trh. Jaké pozorujete rozdíly?

Určitou roli tam hraje nižší urbanizace, než je v Česku, což se odráží v koncentraci prodejů každé země. Situace se moc neliší z hlediska očekávaného standardu služeb, způsobu doručení nebo cenové senzitivity, což je důležitý faktor na všech trzích střední a východní Evropy, kde působíme. V Česku je důraz na zákaznickou zkušenost a cenu zhruba na stejné úrovni, kdežto v Polsku je citlivost na cenu vyšší.

Mají Češi rádi značkové oblečení?

Obecně si Češi rádi dopřejí značkové zboží. Na druhou stranu hraje roli také rozumná cena. Když je pro zákazníka atraktivní, tak je ochoten si kupovat své oblíbené značky. Protože jsme multibrandový obchod, tak samozřejmě záleží na tom, jak dokážeme s jednotlivými značkami pracovat a v různých sezónách je nabízet zákazníkům.

Jak moc spolupracujete s lokálními firmami?

Protože jsme součástí celé skupiny CCC, nabízíme řadu polských značek. Teď máme v plánu otevřít internetové tržiště pod značkou Modivo. To nám umožní spolupracovat s menšími lokálními značkami, které jsme dosud v rámci centrálního přístupu nedokázali dostat do nabídky. Tržiště rozšíří spektrum dodavatelů, kteří budou prodávat přes nás. Jako první letos rozjedeme tržiště v Polsku, pak se bude rozšiřovat na další trhy. Tím dostaneme na trh i výrobky, které už se nevejdou do našich skladů, anebo jsou to naopak menší lokální firmy.

Zboží tedy budou zákazníkům odesílat přímo ty firmy.

Ano, ale samozřejmě budeme kontrolovat, zda služby dosahují našich standardů. Zákazník by neměl poznat, zda jde zboží od nás, nebo od dodavatele. Nám to pomůže rozšířit škálu nabídky mimo oblast módy.

Jak se na vašem byznysu odrazilo to, že v nedávné době z tuzemského trhu odešlo nemálo módních značek?

Vzhledem k tomu, že máme opravdu široké portfolio, nepociťujeme výrazný dopad.

Kdo jsou vaši hlavní konkurenti na českém trhu?

Máme různé konkurenty v závislosti na prodejním kanálu. Pro online by to bylo například About You, Zalando a Zoot. Trh však stále roste a nabízí mnoho možností. Naší jednoznačnou výhodou je šíře nabídky.

Významnou součástí obchodní strategie jsou sezónní výprodeje. Rozhodujete si o nich sami, nebo spíš následujete značky?

Snažíme se přijít s atraktivní nabídkou. Nejde jen o servis, který je prioritou, ale cena je pro zákazníky důležitá i v případě, že nakupují zboží některé z prémiových značek. Samozřejmě také samy značky mají různé kampaně, takže tvoříme ceny ve spolupráci s nimi. Ale nemusí to být nutně jen o cenách, často jde o celé marketingová kampaně.

Řetězec HalfPrice, který je také součástí retailového gigantu CCC, otevřel loni svůj první obchod v Praze, v obchodní Galerii Harfa. Jaké jsou další plány na expanzi?

Cílem je mít do konce letošního roku stovku prodejen na sedmi trzích, včetně další prodejny v Česku a na Slovensku.

CCC Group aktuálně působí ve třech desítkách zemí zejména ve střední a východní Evropě, ale také na Blízkém východě. Kam teď míří její další expanze?

Na evropském trhu je dostatečně velký prostor pro expanzi, a tak stejně jako v Česku a na Slovensku chceme posilovat naši pozici i v dalších zemích.

Petr Bílík

  • Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze a Copenhagen Business School.
  • Od letošního března je zodpovědný za český a slovenský trh pro značky Modivo Group –⁠ Eobuv.cz a Modivo.
  • Předtím od roku 2018 pracoval ve společnosti McKinsey & Company se zaměřením na e-commerce a strategii komerčního růstu v regionu CEE a západní Evropě.