Petr Knybel: Když budou mít lidé informace, vsadí i na turnaj v kuličkách v Nepálu

Šéf Tipsportu Petr Knybel

Šéf Tipsportu Petr Knybel Zdroj: E15 Anna Vackova

Jednička na tuzemském trhu kurzových sázek Tipsport se loni kvůli tamnímu „martyriu“ stáhl z polského trhu. Na druhé straně chce v Česku posílit a kupuje tuzemskou trojku Chanci. Hlavní výzvou je však pro ni přesun klientů k sázení přes internet a mobilní zařízení. „Přesun tržeb z poboček na internet je rychlejší, než jsme čekali,“ říká generální ředitel firmy Petr Knybel.

* E15: Jak se projevuje vliv právě probíhajícího fotbalového mistrovství Evropy?

Fotbalové Euro nebo mistrovství světa jsou sázkařské svátky. Fotbal je v českých poměrech sportem, na který se sází nejvíce. Očekávali jsme, že tržby na zápasy a všechny příležitosti Eura budou letos na hranici 500 až 550 milionů korun. Toto číslo máme otestované z minulých fotbalových šampionátů. Podle dosavadního vývoje si myslím, že je možná o něco překonáme.

* E15: Jak se vyvíjejí tržby Tipsportu obecně proti loňsku?

Tržby nám letos stouply, a to už před začátkem Eura. Souvisí to s tím, že se hodně věnujeme on-lineovému světu a akvizici nových klientů přes internet. I před Eurem jsme měli nárůst tržeb o 13 až 14 procent meziročně.

* E15: Jaký letos očekáváte zisk proti loňským 360 milionům korun?

Zisk bude letos rapidně menší než v letech minulých. Způsobí to nová loterijní daň a náklady na prodej polského Tipsportu.

* E15: Objevují se nové sporty, na které lidé chtějí sázet?

Ano. Především u live sázek na internetu, tedy sázek, které je možné uzavírat v průběhu utkání. Když to budu parafrázovat, tam je zájem o vše, co se hýbe. Nyní jsme například zařadili live sázky na ping-pong. To je sice známý sport, ale mezi sázkaři nebyl nijak zásadně populární. Ukazuje se však, že když pustíte sázkaři stream(video) ze zápasu anebo když má alespoň průběžné textové informace, jak se zápas vyvíjí, je schopen sázet v podstatě na cokoli. Chceme proto zařazovat i méně populární sporty. Šéf našich bookmakerů jednou řekl, že kdybychom zařadili turnaj v kuličkách v Nepálu, tak pokud k tomu budou mít klienti informace, budou sázet i na to.

Čtěte také:

Tipsport vydal dva miliony stíracích losů

Tipsport kupuje konkurenční firmu Chance

* E15: 11. července uplyne rok od startu vaší Tipšestky. Tehdy jste chtěli mít šest až osm procent na trhu, nyní je to asi procento. Co se na tom podepsalo?

Když jsme loni tyto cíle prezentovali, nikdo je nemohl považovat za příliš smělé. O šesti, osmi, maximálně deseti procentech podílu na trhu jsme hovořili v období, kdy měla Sazka problémy a klečela na kolenou. Velmi rychle jsme se tehdy snažili připravit nějakou číselnou loterii, která by mohla oslabené Sazce konkurovat. Nicméně události vzaly jiný spád, než asi kdokoli očekával. tím, že do ní vstoupili velmi silní investoři (PPF a KKCG – pozn. aut.), se zvedla z prachu velmi rychle.

* E15: Takže jste s fungováním Tipšestky spokojeni?

V nových podmínkách je to asi stav blížící se tomu nejlepšímu, co můžeme v tuto chvíli u Tipšestky očekávat. Nemáme ambici bojovat se Sazkou, protože její značka je zavedená. Dotáhnout se na Sazku nebo ji utrhnout z tržního podílu nějaké zásadní procento by bylo velice těžké, trvalo by to mnoho let a stálo by to hodně peněz. Tipsport je tradiční sázková kancelář, která má své jméno v kurzovém sázení, Sazka zase v číselných loteriích. Na dlouhou dobu to tak ještě zůstane. Jde i o to, že Sazka má šest tisíc terminálů, my 1300 sběrných míst. Sazka má také velký jackpot, protože má velké obraty. Nechci říct, že souboj na poli číselných loterií vzdáváme, to ne. Tipšestka bude fungovat dále. Ovšem nemáme nějaké nesmyslné ambice.

* E15: Fortuna se kvůli přímému souboji se Sazkou pustila i do denní hry Zlatých 11 a plánuje i Keno losované každých pět minut. Vy se k tomu nechystáte?

Denní hru neprovozujeme a ani o tom v tuto chvíli nepřemýšlíme. O čem přemýšlíme, jsou ještě nějaké změny v Tipšestce. Je to ale ve stadiu úvah, jestli nezavést ještě jedno losování, že bychom kromě čtvrtka a neděle měli ještě úterý. Nebo jestli mírně nezměnit rozdělení výher na jednotlivá pořadí. Uvidíme.

* E15: Je to reakce na nové Superloto od Fortuny, které se losuje také třikrát týdně?

Není. Chceme změnit produkt, aby vyhovoval našemu klientovi, nechci říct bez ohledu na to, jak se chová konkurence, ale kopírovat produkt Sazky nechceme. A nevnímáme v oboru číselných loterií jako subjekt, který bychom se měli snažit napodobovat. Oni jdou svou cestou, podle nás drahou. Letos pochopí, že tato cesta je špatná. Tam není co kopírovat.

Šéf Tipsportu Petr KnybelŠéf Tipsportu Petr Knybel | E15 Anna Vackova* E15: Kolik stál rozjezd Tipšestky?

Celkově náklady na rozjezd Tipšestky nepřesáhly 20 milionů. Ale neumím přesně určit, kolik z těch 20 milionů se vztahuje přímo k Tipšestce. Udělali jsme jí nějakou reklamu, ale ta nesloužila jen této hře, ale ke zvednutí image celé firmy. Televizní kampaň jsme totiž nikdy neměli. Těžko říct, kolik z nákladů na kampaň patřilo přímo k Tipšestce a kolik prospělo našemu hlavnímu byznysu, tedy kurzovému sázení.

* E15: Nynější počet prodejních míst a terminálů je konečný, nebo se jej chystáte ještě zvýšit?

Neřekl bych, že je konečný. Ale v souvislosti s Tipšestkou neuvažujeme ani o nějakém zásadním zvýšení prodejních míst.

* E15: V pobočkách jste letos začali nabízet i stírací losy. Proč?

Abychom zefektivnili provoz poboček. Naše internetové sázení nám pobočkovou síť svým způsobem kanibalizuje. Efektivita a rentabilita pobočkové sítě klesá. Zatím nejsme nuceni pobočky ve velkém zavírat, ale u některých jsme museli změnit status z naší vlastní provozovny na franšízovou pobočku. Počet poboček se tak nesnížil, ale náklady klesly. Tento proces bude pokračovat. Pokud chceme udržet rentabilitu poboček, nezbývá než do nich při poklesu tržeb z kurzového sázení zařazovat nové produkty. Může to mnohé pobočky na měsíce či roky zachránit.

* E15: Jak se přesun sázkařů na internet projevuje u Tipsportu?

Přesun tržeb z poboček na internet je rychlejší, než jsme čekali. Pro mě je až šokující, že letos z internetu pochází asi 80 procent tržeb a z poboček pouhých 20 procent. Kdybych měl před spuštěním našeho internetového sázení v roce 2009 odhadnout rozložení tržeb v roce 2012, připustil bych u tržeb z internetu nejvíce 50 procent. Tento stav ukazuje i na to, kde je budoucnost kurzového sázení. Je to nezastavitelný trend. Tomu se chceme samozřejmě věnovat.

* E15: Kolik z on-line tržeb připadá na internet a kolik na mobilní zařízení?

Přes mobilní zařízení jsou to zatím jednotky procent. Vybavenost české populace chytrými telefony není tak velká jako v zahraničí. Kromě toho datové připojení, důležité pro uzavírání sázek přes mobil či tablet, je v Česku pořád dost drahé. Nicméně trendy jsou jasné. Po dalších Vánocích tady bude zase pár set tisíc smartphonů navíc. Věříme, že i čeští mobilní operátoři půjdou cestou snižování cen za datová připojení. Pak půjde i sázení prostřednictvím mobilních zařízení raketově nahoru.

* E15: Fortuna chce být jedničkou na trhu kurzového sázení v Česku. V čem by vás mohla ohrozit?

Rozumím tomu, že Fortuna chce být jedničkou, stejně jako Sazka a další, kdo v oboru podniká. Jsem ale přesvědčen, že až ministerstvo financí zveřejní údaje o obratu sázkového trhu za rok 2011, potvrdí se, že jsme náskok před Fortunou zvětšili. Tato domněnka pramení z čísel, které vidím v Tipsportu za rok 2011. Myslím, že jsme Fortuně odskočili a že to bude mít zase o něco těžší nás dohnat. Viděli jsme to na Slovensku nebo v Polsku, kde jsme se snažili stát jedničkou. Dotáhnout se na jedničku na trhu je velmi složité, téměř nemožné. Jednička na trhu by se musela dopustit nějaké zásadní, fatální chyby, a umožnit tak dvojce či trojce se dotáhnout.

* E15: Kupujete konkurenční Chanci. Je to snaha pozici jedničky upevnit?

Obchodní dohodu jsme považovali za výhodnou pro obě strany. Logicky věříme v to, že upevníme pozici jedničky, ale neděláme to kvůli té zlaté medaili. Je to dobrý nákup a myslíme si, že může pomoci nám i vlastníkům Chance. Hlavně poté, co se změnil loterijní zákon a od 1. ledna platíme státu odvody ve dvojnásobné výši. Chance, byť je trojkou na trhu, je tak malá, že by to měla velmi ekonomicky složité.

* E15: Co budete dělat s pobočkami, terminály a webem Chance? Integrujete je pod Tipsport a značka Chance zmizí?

Máme ambici provozovat obě značky. Chance je v povědomí českých sázkařů zavedená solidní značka. Bylo by chybou některým klientům tuto značku, se kterou jsou třeba 20 let úzce spojeni, brát. Na Slovensku jsme kdysi možná udělali podobnou chybu, když jsme koupili sázkovou kancelář a přejmenovali ji na Tipsport. Nesetkalo se to úplně s pochopením slovenských klientů. Tehdy jsme to přičítali jakémusi jejich nacionalismu.

* E15: Kolik z 280 poboček Chance si necháte?

Budeme se snažit ponechat si jich co nejvíce. Ale to záleží na spoustě faktorů. Třeba na tom, jak se k tomu postaví Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Známe případy z jiných oborů, kdy fúzi povolil, ale nabyvatel nemohl převzít úplně vše.

* E15: Na druhé straně jste se stáhli z polského trhu. Proč?

Polský trh je hrozný. Začínali jsme tam jako poslední sázková kancelář. Bojovali jsme s firmami, které vznikly deset let před námi. Za druhé je tam zákon, který v podstatě zakazuje jakoukoli reklamu hazardu. A bez reklamy je rozjezd nového podnikání velmi obtížný. Za třetí postoje polského ministerstva financí se měnily tak rychle, jako my si měníme košile. Co bylo povoleno, po třech měsících zakázali a trvalo pak dva roky, než jsme to vybojovali zpět. Po letech snah dostat se na výsluní jsme se rozhodli, že polský Tipsport opustíme.

* E15: Vaše pobočky v Polsku koupila Fortuna. Sází na to, že získala licenci pro on-line sázení v Polsku, které je povolené teprve od ledna. To vás nelákalo?

Fortuna měla proti nám mnohaletý náskok a opravdu těžko se doháněl. Fortuna tam má jméno, tradici, vybudovanou klientelu. Má to proti nám snazší, stačí jí přesměrovat klienty z nákladných kamenných poboček na levný on-line. Začít fungovat na existujícím trhu, který má léta dobytý někdo jiný, je opravdu velmi složité a drahé. Zkusili jsme si to na Slovensku a v Polsku. Na Slovensku zůstaneme. V Polsku to bylo tak velké martyrium, že jsme se rozhodli to prodat. Chyba byla, že jsme tam vůbec šli.

* E15: Bude Tipsport usilovat o podobnou licenci, jakou má FortunaWin na provozování sázkových webů ze serverů na Maltě a kterou využívá v Maďarsku?

Zatím jsme o licenci v nějaké offshore zóně nepožádali. Ale chceme být připraveni. Máme zjištěny podmínky, na základě kterých se dá naše činnost v offshoreových destinacích vykonávat. Máme na to připraveny všechny systémy, jsme na to připraveni administrativně i finančně. Pokud by se ekonomické podmínky pro provozování loterií v Česku skutečně zhoršily, je to otázka tří měsíců, během kterých jsme schopni provozovat internetový byznys například z Malty nebo Gibraltaru.

* E15: Chystá se nějaká další legislativní změna a z vašeho pohledu zpřísnění?

Doufám, že to, co slýcháme od některých politiků Věcí veřejných, kteří požadují ještě další zpřísnění podmínek pro provozování loterií, jsou jen plané výkřiky. Za poslední rok se zákonné podmínky dvakrát zpřísnily. Poslední změna platná od 1. ledna je ekonomicky fatální. Zatímco v off-shore destinaci bychom platili pět procent ze zisku, v Česku odvádíme 20 procent a kromě toho ještě 20 procent z obratu. Neumím si představit, že tuto šílenost panující v oblasti odvodových povinností z loterií by chtěl ještě někdo zhoršit. Kdyby ano, musíme být připraveni s byznysem opustit hranice. Nenecháme se zlikvidovat nějakým politickým zásahem.

Myslím, že jsme Fortuně odskočili a že to bude mít zase o něco těžší nás dohnat. Sami jsme to viděli na Slovensku nebo v Polsku. Dotáhnout se na jedničku na trhu je velmi složité, téměř nemožné. Musela by se dopustit nějaké zásadní, fatální chyby