Zentiva se může vrátit na burzu, říká ekonom Kovanda

Provoz výrobce léků Zentiva v Praze-Dolních Měcholupech na snímku z 26. ledna.

Provoz výrobce léků Zentiva v Praze-Dolních Měcholupech na snímku z 26. ledna. Zdroj: ČTK/Vondrouš Roman

Zentiva
2
Fotogalerie

To, o čem se dlouho spekulovalo, dostává reálné obrysy. Majitel tuzemské společnosti Zentiva, francouzská farmaceutická skupina Sanofi, zahájila jednání o prodeji své evropské divize generik. Cena za Zentivu se může pohybovat okolo 1,9 miliardy eur.

Novým vlastníkem Zentivy se nejspíš stane americký investiční fond Advent International. Dokážete odhadnout, co může tato plánovaná změna majitele pro společnost Zentiva znamenat?

Advent se specializuje na restrukturalizace firem. Předpokládám tedy, že pokud se stane novým majitelem Zentivy, bude se buď snažit upsat její akcie na burze, odkud se firma stáhla v roce 2009, nebo bude společnost prodána novému majiteli. Mezitím bude ale Advent International usilovat o zefektivnění chodu firmy a redukování jejích nadbytečných nákladů. Nevylučoval bych zcela, že si Advent ponechá Zentivu ve svém portfoliu, ale spíše bych se přiklonil k jedné z prvních dvou možností.

Může Zentivě nějakým způsobem uškodit, že jejím novým vlastníkem nebude již farmaceutická firma ale investiční fond?

Rozhodně ne. Advent kupuje společnost, která je zisková a jeho snahou bude tento zisk zvyšovat. Bude usilovat o navýšení tržní hodnoty značky Zentiva. Je možné, že se tento prodej negativně podepíše na některých dílčích segmentech Zentivy, které Advent vyhodnotí jako neefektivní nebo nepříliš ziskové. Ty pak mohou být nahrazeny nebo zcela zrušeny. Ovšem Zentiva jako celek by tímto rozhodně neměla být ohrožena.

Má se Zentiva obávat, že přijde o své dominantní postavení na českém trhu?

To si nemyslím. Advent International bude mít zájem na tom, aby se podíl Zentivy na trhu udržel, ideálně ještě rozšířil. Může se stát, že budou činěna nějaká nešťastná manažerská rozhodnutí, ale ty by mohla být učiněna i v případě, že by majitelem zůstal současný vlastník společnost Sanofi. Opravdu si nemyslím, že by tato změna majitele měla být pro Zentivu nějak zásadně negativní. Spíše zde vidím určitou příležitost k tomu, aby se chod společnosti Zentiva zefektivnil a její tržní hodnota stoupla.

Dokážete odhadnout, jaký vliv bude mít nový majitel Zentivy na postavení této značky na ostatních východoevropských trzích, kde má společnost rovněž velmi silné postavení?

Advent již má zkušenosti s akvizicemi ve východní Evropě. Firma by tak mohla těchto svých zkušeností využít, čímž by mohlo dojít k určitým synergiím, které zvýší hodnotu firmy.

Co znamená tato plánovaná změna majitele z pohledu zákazníků?

Domnívám se, že zákazníci si změny vůbec nepovšimnou. Změny zaznamenají pochopitelně zaměstnanci firmy, zejména pak vrcholový management, ale jsem si jist, že Advent udělá vše pro to, aby si řadový zákazník vůbec ničeho nevšiml. Je to koneckonců v jeho zájmu.