Amundsenova polární loď Maud se po sto letech vrací domů | E15.cz

Amundsenova polární loď Maud se po sto letech vrací domů

bru

Loď Maud norského polárníka Roalda Amundsena, se kterou v roce 1918 vyrazil na plavbu takzvanou Severní mořskou cestou podél severních břehů Ruska, po sto letech připlouvá zpět do Norska. Vrak lodi vyzdvihla z mořského dna v kanadské Cambridge Bay po několikaletém úsilí skupina nadšenců, kteří se s ní také vypravili na několikatisícikilometrovou cestu zpět domů.

Plavidlo pojmenované po tehdejší norské královně Maud si nechal Amundsen postavit pro velkou námořní expedici, jejímž úkolem bylo prozkoumat arktické vody u severních břehů Ruska. Bytelný trojstěžník, který měl přestát i zamrznutí v ledových vodách, byl spuštěn na vodu v roce 1916 a o dva roky později vyplul na plánovanou výpravu. Další osud Maud byl mnohem pohnutější než v případě ostatních Amundsenových lodí Gjøa a Fram, které jsou dnes vystaveny v Norském námořním muzeu.

Expedice měla prozkoumat dosud neznámé oblasti Severního ledového oceánu a doplout dál než dřívější výprava Fridtjofa Nansena a jeho slavné lodi Fram. Amundsen plánoval plout podél pobřeží Sibiře a na zimu nechat loď zamrznout v ledovém příkrovu a sním driftovat směrem k Severnímu pólu.

Turistům zapovězená industriální deprese. Podívejte se, jak vypadá sibiřský Norilsk

Po třech nezvykle tuhých zimách, aniž by se podařilo dosáhnout cíle expedice, musela Maud na jaře 1921 zamířit na opravy do Seattlu.

Tam Amundsena opustila část jeho nyní již demotivované posádky a sám polárník se musel vydat do Norska, aby získal dodatečné finance na pokračování plavby. Expedice se následně rozdělila. Zatímco Amundsen se zúčastnil neúspěšného pokusu o přelet Severního pólu, posádka Maud se vydala zpět do arktických vod.

Trasa poslední plavby lodi Maud: 

Trasa, kterou musela Maud urazit na své cestě zpět do NorskaTrasa, kterou musela Maud urazit na své cestě zpět do NorskaAutor: Maud Returns Home

To už ale došla trpělivost Amundsenovým věřitelům a loď zabavili. Novým majitelem se v roce 1925 stala kanadská společnost Hudson's Bay Company obchodující s kožešinami a Maud začala sloužit jako zásobovací loď jejích arktických stanic. Hned následujícího roku ale loď zamrzla v kanadské zátoce Cambridge Bay a v roce 1930 se na témže místě definitivně potopila.

Tím by mohl celý příběh skončit.  V roce 1990 se ale Maud rozhodlo zachránit norské město Asker, v jehož loděnicích byla kdysi postavena. Koupě vraku nepředstavovala problém, hledání investora, který by uhradil stovky milionů za nezbytné opravy a převoz Maud do Norska, ovšem trvalo celých 21 let.

Na Antarktidě málo sněží, trápí vědce. Klimatické podmínky se zhoršují

V roce 2011 se snah o záchranu Maud ujala norská realitní společnost Tandberg Eiendom. Dalších několik let ale trvalo získání potřebných povolení. Vyzdvižení Maud z mořského dna mohlo proběhnout až v létě 2016.

Následovaly nezbytné přípravy a loni se historické plavidlo zapražené za tažnou lodí vydalo na dvouletou mezikontinentální pouť. Ta nyní končí. Amundsenovu loď nyní čeká konzervování a závěrečné stěhování do muzea poblíž místa, kde byla před 102 lety vyrobena.

Autor: bru
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!