Zrušený tendr na mýto? Ministerstvo postupovalo amatérsky, situace je vážná, říká Šíp

Emanuel Šíp

Emanuel Šíp Zdroj: Anna Vacková E15

Ani rok a půl před vypršením smlouvy mezi státem a stávajícím provozovatelem mýtného systému firmou Kapsch není jasné, kdo rakouskou společnost nahradí. Podle Emanuela Šípa, předsedy dopravní sekce Hospodářské komory, by mělo ministerstvo dopravy vypsat nové řízení. Zatímco dříve volilo "nejkomplikovanější variantu", nyní by si mělo vybrat otevřené řízení.

Ministerstvo uvedlo, že není reálné dokončit nový tendr ve zbývajícím čase, opětovné prodloužení smlouvy s Kapschem by prý bylo bez veřejné soutěže velmi problematické. Jak vážné je riziko, že se v Česku nebude vybírat mýto po roce 2019?

Situace je určitě vážná a problematická, ale nemyslím si, že ztracená. Ministerstvo musí hlavně upustit od právních bitev a rychle připravit nové zadávací řízení.

Antimonopolní úřad mimo jiné tvrdí, že uchazeči dostali od ministerstva rozdílné podklady k tendru. Navíc na přepisovatelných flash discích, ze kterých nejde zpětně ověřit původní obsah.

Není mi vůbec jasné, proč se ministerstvo odchýlilo od obvyklého postupu, kdy se zadávací dokumentace umístí na web a heslo se dá pouze dodavatelům. Postup ministerstva byl amatérský.

Variant dalšího postupu je dle Ťoka několik, která je nejvhodnější?

Ministerstvo původně zvolilo tu nejkomplikovanější variantu, jednací řízení s uveřejněním. Teď jen stačí vypsat otevřené řízení. Poradce už ministerstvo také dávno má, společnost Deloitte. V zadávací dokumentaci stačí udělat nutné úpravy, například zrušit zpoplatnění devíti set kilometrů silnic první třídy navíc. To byla velká chyba.