Čína s Ruskem chtějí konkurovat Airbusu a Boeingu, plánují vyvinout velké letadlo

První Airbus A380 brzy opustí flotilu Singapore Airlines

První Airbus A380 brzy opustí flotilu Singapore Airlines Zdroj: Airbus

Airbus A380 společnosti Malaysia Airlines
Airbus
Boeing 747
Do New Yorku dorazil Enterprise na "hřbetu" upraveného Boeingu 747
největší letoun světa Antonov An-225 Mrija v australském Perthu
9
Fotogalerie

Podniky obou zemí představily model stroje, který by měl mít v základní verzi 280 sedadel a dolet až 12 tisíc kilometrů. K záměru ale poskytly jen málo technických podrobností

Čínská státní společnost Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) založila s ruskou firmou United Aircraft Corporation (UAC) společný podnik, jenž bude vyvíjet tryskové dopravní letadlo. Stroj s širokým trupem chce konkurovat podobným letadlům západních výrobců Airbus a Boeing, kteří tomuto trhu už léta dominují. Na aerosalonu v čínském městě Ču-chaj to oznámili představitelé obou firem.

Podniky na aerosalonu představily model plánovaného letadla, které by mělo mít v základní verzi 280 sedadel a dolet až 12 tisíc kilometrů. Firmy ale k plánům poskytly jen málo technických podrobností a neupřesnily ani, jakým způsobem hodlají vývoj financovat. Projekt je podle analytiků velmi ambiciózní a pravděpodobně si vyžádá značné náklady.

Rusko i Čína už teď vyvíjejí menší letadla s úzkým trupem, jimiž chtějí rovněž konkurovat Boeingu a Airbusu. "Letoun s širokým trupem je mimořádně komplikovaným produktem, jehož vývoj vyžaduje značnou kvalifikaci," řekl podle agentury Reuters jeden z představitelů společnosti COMAC. Dodal, že společný podnik bude sídlit v Šanghaji a zahájí provoz ještě v letošním roce.

Firmy o plánech na společný vývoj tryskového letadla s širokým trupem poprvé informovaly v roce 2014. Většinu podrobností udržovaly v tajnosti, uvedly nicméně, že první let plánují na rok 2022. První letadla by pak zákazníci měli obdržet v roce 2025. Dosažení těchto cílů však analytici považují za nepravděpodobné, vývoj tryskového letadla s širokým trupem totiž podle nich zabere spíše desetiletí než roky.

Ve společném podniku bude každá strana vlastnit poloviční podíl. Analytici nicméně předpokládají, že Čína bude mít na tento projekt větší vliv než Rusko.