Čína a Rusko vyvíjejí obří vrtulník. Peking může mít kvůli financím navrch

Vrtulník Mi-26

Vrtulník Mi-26 Zdroj: Russian Helicopters

Moskva a Peking jsou blízko podpisu smlouvy o společném vývoji nezvykle velkého vrtulníku, který by se měl dočkat nasazení v armádě i v civilním sektoru. Ruský podíl na projektu ale zřejmě kvůli nedostatku financí bude menší, než se původně očekávalo, píše server magazínu Aviation Week.

Moskva a Peking o projektu nazvaném Advanced Heavy Lifter neformálně jednají od roku 2008. Původně měl vývoj helikoptéry o předpokládané hmotnosti 38 tun skončit mezi léty 2014 a 2019.

Státní podniky Russian Helicopters a Avic by kontrakt o společném vývoji měly podepsat na konci tohoto roku, řekl magazínu mluvčí ruské firmy. Rámcovou dohodu firmy podepsaly už loni v květnu.

Obě firmy původně nový vrtulník vyvíjely odděleně, nyní z obou návrhů vytvoří jeden. Rusko bude mít na starosti vývoj hlavní převodovky, ocasního rotoru a protinámrazových systému, uvedli čínští představitelé.

Vedlejší role

Russian Helicopters se zřejmě zapojí i do dalších částí vývoje, v souvislosti s vývojem trupu a hlavního rotoru je firmu ani jedna ze stran nezmiňuje. Ruská role se tak zřejmě z původně rovnocenného partnerství omezí na technickou podporu při vývoji čínského vrtulníku, míní Aviation Week. Na vině mají být finanční potíže ruského výrobce.

Vrtulník má mít nosnost až 15 tun, čímž by se blížil ruskému Mi-26, největšímu sériově vyráběnému vrtulníku na světě. Podle čínského návrhu by měl být vrtulník schopen letu v nezvykle velké výšce až 5700 metrů.

Rusko a Čína spolupracují i v jiných oblastech leteckého průmyslu. Předloni země oznámily záměr společně vyvinout dálkové dopravní letadlo. Stroj beroucí si na mušku například Airbus A330 by se měl do provozu dostat v letech 2023 až 2025.