Čínské elektromobily Xpeng dobývají Evropu. Zamíří do Švédska, Dánska a Nizozemska

Xpeng G9 je elektrické SUV vyrobené primárně pro mezinárodní trh.

Xpeng G9 je elektrické SUV vyrobené primárně pro mezinárodní trh. Zdroj: Profimedia

Automobilka Xpeng míří na světový trh. Nově vstoupí do Dánská, Nizozemska a Švédska.
Sedan Xpeng P7 se začal prodávat loni v létě.
Sedan Xpeng P7 se začal prodávat loni v létě.
Automobil čínského výrobce BYD
Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa?
65
Fotogalerie

Čínský konkurent Tesly Xpeng pokračuje v expanzi na starý kontinent. V současnosti lze v Evropě koupit elektromobil Xpeng pouze v Norsku, ale v příštím roce automobilka plánuje začít prodávat své vozy ve Švédsku, Dánsku a Nizozemsku. Zároveň oznámila, že chce polovinu aut uplatnit na trzích mimo Čínu. Informuje o tom zpravodajský web CNBC.

Automobilka Xpeng se chce stát světovým výrobcem automobilů. „Polovina našich vozů zamíří mimo Čínu,“ uvedl viceprezident a předseda představenstva společnosti Xpeng Brian Gu. Časově tento cíl nijak neohraničil, nicméně poznamenal, že by společnost mohla dosáhnout bodu zvratu za dva roky.

Šéf automobilky, jež sídlí v Kantonu čili Kuang-čou, dodal, že společnost bude letos i v příštím roce více investovat na mezinárodních trzích. Dosud jedinou evropskou zemí, kde lze Xpeng pořídit, je Norsko, kam čínské elektromobily poprvé zamířily loni v prosinci.

Video placeholde
Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa? • Videohub

Další čínský výrobce automobilů BYD podporovaný americkým miliardářem Warrenem Buffettem začal v létě dodávat elektromobily do Norska. Do konce letošního roku by jich mělo být 1500. Automobilka minulý týden uvedla, že zahájila dodávky do Dominikánské republiky poté, co v říjnu expandovala do Brazílie, Mexika, Kolumbie, Uruguaye, Kostariky a na Bahamy.

Společnost Xpeng bývá v Číně přirovnávána k Tesle. Automobilce Elona Muska se však letos v Číně příliš nedaří. Při vstupu na trh tam přitom byla vítána, a stala se dokonce jedinou zahraniční automobilkou, které úřady dovolily plně vlastnit tamní závod. Zájem Číňanů o vyrobené Tesly však v létě významně poklesl. 

Čínská automobilka Xpeng uvedla na trh své první komerčně dostupné vozidlo SUV G3 v prosinci 2018. Sedan P7, který začala dodávat loni v létě, ale dosáhl mnohem vyšší popularity a podle Briana Gu dosáhl 77procentního podílu. Xpeng začal letos v říjnu dodávat třetí elektrický model, sedan P5, a minulý týden odhalil nový elektrický SUV G9 určený primárně pro mezinárodní trh. 

V Česku se však prodejci aut stavějí k přívalu čínských elektromobilů skepticky. Realitní společnost Bidli začala od října jako první tuzemská firma prodávat na tuzemském trhu čínské elektromobily. Vyrábí je jedna z největších asijských automobilek Dongfeng Motor Corporation.

„V následujícím roce chceme prodat kolem tří set elektrických vozů. Uvidíme, zda nám v tom pomůže současná politika okolo elektromobility a její podpory,“ říká manažer technologické divize Bidli Karel Knetl.