Čínské elektromobily dorazí do Česka v říjnu. Prodejci se nové konkurence nebojí

Elektromobil od společnosti Dongfeng

Elektromobil od společnosti Dongfeng Zdroj: Bidli Auto

Společnost Bidli bude v Česku prodávat čínské automobily od značky Dongfeng, včetně elektromobilů.
Interiér nového vozu
Motor nového vozu
Parametry nových vozů, které bude od října prodávat v Česku společnost Bidli.
Společnost Bidli chce příští rok prodat v Česku zhruba 300 elektromobilů a stejný počet vozů se spalovacími motory.
8
Fotogalerie

Převážně realitní společnost Bidli bude od října jako první tuzemská firma prodávat v Česku čínské elektromobily. Vyrábět je bude jedna z největších asijských automobilek Dongfeng Motor Corporation. „V následujícím roce chceme prodat kolem tří set elektrických vozů. Uvidíme jestli nám v tom pomůže současná politika okolo elektromobility a její podpory,“ říká Karel Knetl, manažer technologické divize Bidli. Odborníci a konkurenti jsou však k ambiciózním plánům firmy spíše skeptičtí.

Dongfeng je jedním ze tří největších výrobců automobilů v Číně. Zaměstnává kolem 176 tisíc lidí a v Evropě působí třeba i v Německu nebo ve Španělsku. Loni vykázal obrat 68 miliard dolarů, tedy asi 1,5 bilionu korun.   

Vedle elektromobilů bude Bidli nabízet také klasická auta se spalovacími motory. Nyní má schválené tři modely vozů. Jsou mezi nimi dvě benzinová SUV a jedno elektrické SUV. Ještě do konce roku k nim přibude sportovní elektromobil a v první polovině příštího roku pak další elektromobil, který bude určený pro luxusní klientelu.

„Chtěli jsme začít jenom s elektromobily. Je ale pravda, že Česká republika ještě nemá pro tyto vozy plně připravenou infrastrukturu. My si ji chceme částečně vybudovat sami, aby klient mohl energii odebírat přímo od nás,“ vysvětluje generální ředitel Bidli Jiří Lejnar. 

Společnost Bidli, která dosud působila hlavně v oblasti realit, totiž současně prodává také fotovoltaické elektrárny a energie. Podnik proto bude v rámci chystaného prodeje nabízet i synergické balíčky, kdy si zákazník může najednou koupit rodinný dům s vlastní elektrárnou, nabíječkou a s elektromobilem. „Chceme být firmou, která je nejen ekologická, ale i technologická,“ doplňuje Lejnar. 

Bidli bude nová auta prodávat v autocentru ve Vestci u Prahy a dále ve svých pobočkách, kterých je aktuálně v Česku 35, a rovněž prostřednictvím internetu. Servisní služby mají v krajích zajišťovat různí nasmlouvaní partneři.  

Ačkoli by se dalo předpokládat, že čínské automobily budou chtít prorazit na trhu zejména s nízkými cenami, Bidli a Dongfeng jít touto cestou vyloženě neplánují. Cena nejlevnějšího benzinového vozu začíná zhruba na 600 tisících korun. Elektromobil Seres bude stát skoro 920 tisíc korun. „Dongfeng je značka určená pro všechny příjmové skupiny. Chystáme se nabízet produkty ve všech cenových kategoriích,“ potvrzuje Lejnar.

Benzínový model Glory 580 má podle šéfa Bidli konkurovat české Škodě Kodiaq, elektrické vozy chtějí zase soupeřit s podobnými produkty automobilek Hyundai a Kia. „Z toho, co zatím víme o národním plánu obnovy, to vypadá, že by prodej elektromobilů, především pro firmy a podnikatele, měl v následujících letech hrát významnou roli,“ míní Knetl. Bidli věří, že počet jejich prodaných vozů bude každým rokem dvojnásobně růst.        

Ostatní prodejci automobilů v Česku se prozatím nové konkurence příliš neobávají. „Také se snažíme získat partnery v Číně. Jednali jsme i s Dongfengem, ale kolegové z Bidli byli rychlejší. Těch firem, které na trhu působí, je ale hodně, takže to pro nás není nijak zásadní zpráva,“ tvrdí Jakub Havlíček, obchodní ředitel Havex Auto.

„My tu elektromobilitu necháváme volně plynout. Samozřejmě se na ni připravujeme, ovšem v tuto chvíli se chceme soustředit hlavně na spolupráci s těmi partnery, které už máme, jako je Škoda Auto a Volkswagen,“ přidává se Martin Kulhánek, provozní ředitel Auto Jarov. „O plánech Bidli jsme neslyšeli. Třeba tady nakonec vůbec nic neprodají,“ myslí si Kulhánek.

Zdrženlivě se na situaci dívají i experti na automobilový průmysl. „Netuším, co Bidli ví o automobilovém trhu. Odhaduji, že to potrvá nejméně rok, než bude schopna prodávat třeba nižší stovky vozidel, a to ještě za předpokladu, že se jí podaří nalézt silného obchodního partnera, jenž bude schopen zainvestovat do zásob a věrohodně zajistit, že to tady bude fungovat,“ řekl už dříve deníku E15 Petr Knap z poradenské společnosti EY.