Dánsko a Německo spojí tunel pod mořem. Největší stavba svého druhu na světě začne příští rok

Vizualizace budoucího tunelu.

Vizualizace budoucího tunelu. Zdroj: Euronews.com

Místo oficiální představení celé stavby
Místo oficiální představení celé stavby
Představení celé stavby mezi Dánskem a Německem
Práce na novém projektu již startují
5 Fotogalerie

Dánští poslanci schválil výstavbu podmořského tunelu Fehmarnbelt. Osmnáct kiliometrů dlouhá podzemní komunikace zkrátí cestu mezi Dánskem a Německem na několik minut. 

Výstavba má podle dánského ministerstva dopravy začít od ledna 2021 a hotovo má být do půli roku 2029. Stejně jako délka díla, je impozantní i jeho cena, která v přepočtu představuje 175 miliard korun. Tunel spojí severní Německo s dánským ostrovem Lolland, který je oddělen průlivem v západní části Baltského moře.

Na projektu jednoho z nejdelších podvodních tunelů světa se podepsala i současná pandemie, která termín zahájení posunula o půl roku. Ministr dopravy Benny Engelbrecht o poslaneckém rozhodnutí pro server Euronews.com řekl, že je historické a tunel označil za novou bránu do Evropy.

Projekt obsahuje elektrifikovanou dvoukolejnou železnici a čtyřpruhovou dálnici. Umožní vlakům a autům projet pod úžinou do deseti minut. Současná cesta trajektem trvá zhruba hodinu.

Dalším specifikem stavby Fehmarnbelt bude její konstrukce. Bude totiž vybudována jako ponořený tunel. Stavbaři nejprve na mořském dně vykopou příkop široký šedesát a hluboký šestnáct metrů. Do něj následně umístí duté betonové prvky, odlité na souši. Každý z těchto prvků bude mít hmotnost 73 tisít tun, tedy zhruba jako sedm tisíc nákladních automobilů Tatra, a na místo ponoření jej po hladině dotáhnou speciální remorkéry.