Nový šéf Renaultu: Nesázejme na malá auta, vyděláme na vozech typu Mégane

Francouzská státní automobilka Renault bude muset pod novým šéfem výrazně šetřit.

Francouzská státní automobilka Renault bude muset pod novým šéfem výrazně šetřit. Zdroj: Reuters

Luca de Meo musel krátce po nástupu oznámit rekordní ztrátu Renaultu za prvním pololetí 7,3 miliardy eur.
Vozy Mégane mají za nového šéfa Renaultu budoucnost jistou
Luca de Meo na loňském autosalónu v Ženevě
Model Mégane má patrně za nového šéfa Renaultu budoucnost jistou.
Dacia má u nového šéfa Renaultu velké plus: nikdo jiný v segmentu levných aut nedokáže vydělávat tolik peněz.
8
Fotogalerie

Francouzská státní automobilka se chce přeorientovat na segmenty, ve kterých bude více vydělávat. Její nový šéf Luca de Meo věří hlavně v takzvanou kompaktní kategorii neboli vozy nižší střední třídy. V čele automobilky přitom stanul v krušných časech. Už delší dobu se hovoří o nutnosti šetřit, což ještě podtrhla koronavirová pandemie.

De Meo krátce po nástupu musel oznámit rekordní ztrátu za prvním pololetí, která dosáhla 7,3 miliardy eur, zhruba 192 miliard korun. Bývalý šéf Seatu ze skupiny Volkswagen však novému zaměstnavateli věří a s francouzskou značkou má velké plány. Oznámit je však chce až na začátku příštího roku.

Původem italský manažer přesto naznačuje, jakým směrem Renault povede. Je podle něho nebezpečné držet sedmdesát procent prodejů v segmentu B, jež znamená malé automobily nižší třídy, která se v Evropě nejvíce prodávají. Varuje, že v této kategorii jsou nízké marže, takže se na autech tolik nevydělává.

Raději se tak chce co nejrychleji přeorientovat na udržitelné segmenty a investovat do těch, které rostou a slibují vyšší marže. Konkrétně hovoří o segmentu C, tedy nižší střední alias kompaktní třídě.

Co přesně tím nový šéf míní, není zatím jasné. Zdá se však, že model Mégane má budoucnost jistou, ačkoli v minulosti se v zákulisí hovořilo o jeho možném nahrazení nějakým crossoverem. Stejně tak lze patrně hodně očekávat od nástupce modelu Kadjar, který by se podle plánů automobilky měl i lépe prodávat.

Až čtrnácté místo v segmentu SUV a crossoverů za první pololetí roku v rámci Evropy je pro jednu z největších evropských automobilek málo. Zvlášť když konkurenti Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan nebo Peugeot 3008 dosahují více než dvojnásobných prodejů.

Naopak podle všeho skončí v Renaultu velké modely, kam patří vůz střední třídy Talisman nebo velké MPV Espace, o jejichž konci se spekuluje delší čas. Tyto segmenty dnes už Evropany netáhnou, a tak je nasnadě, že i nový šéf s nimi kvůli snižování nákladů nebude moci počítat.

Ohrožený je také dost možná model Twingo. Ani tato miniauta se dnes neprodávají na starém kontinentu jako kdysi. A mnozí výrobci zcela opouštějí. Na druhé straně by užší konkurence mohla Renaultu dávat šanci.

Dobrou zprávou je pak i to, že Luca de Meo chce nadále rozvíjet značku Dacia. Líbí se mu, že je malým zázrakem, protože nikdo jiný v segmentu levných aut nedokáže vydělávat tolik peněz. Alpine by pak nadále mohla zůstat úzkoprofilovou specializovanou značkou.