Rusko viní Ukrajinu: Kyjev měl možnost sestřelit malajsijský letoun

Ukrajinští záchranáři nesou tělo oběti leteckého neštěstí

Ukrajinští záchranáři nesou tělo oběti leteckého neštěstí Zdroj: CTK

Ukrajina mohla malajsijský letoun zasáhnout svými protiletadlovými systémy Buk. Podle ruské armády v oblasti zásahu letadla měl Kyjev tři až čtyři baterie. Kyjev však obvinění odmítl s tím, že mu žádná raketa neschází. Ráno v den katastrofy ruské monitorovací služby objevily baterii Buk u obce Zaroščenske, která leží asi třicet kilometrů od místa pádu letadla.

„Místo zásahu malajsijského boeingu raketou bylo v dosahu tří až čtyř protiletadlových systémů Buk ukrajinské armády,“ uvedl náčelník hlavní operativní správy ministerstva Andrej Kartapolov s odkazem na satelitní snímky, které prý má Moskva k dispozici. Fotografie podle ruského generála ukazují rozmístění všech ukrajinských protiletadlových prostředků.

Události kolem tragédie boeingu jsme

.

V pondělí 14. července, čtyři dny před katastrofou, ruské družice podle Kartapolova registrovaly ukrajinskou baterii Buk asi osm kilometrů severozápadně od Luhanska. Na snímcích, které na tiskové konferenci ukázal novinářům, je prý vidět samotné odpalovací zařízení i dvě doprovodná vozidla.

Na snímcích téže oblasti, pořízených ve čtvrtek, v den tragédie, už baterie Buk vidět není, řekl ruský generál. Ráno téhož dne se zato baterie Buk objevuje u obce Zaroščenske, která leží těsně vedle území ovládaného povstalci. V pátek, den po katastrofě, už na tomto místě opět není, řekl Kartapolov.

„Vzniká otázka, proč se baterie objevila u povstaleckého území bezprostředně před tragédií,“ upozornil novináře představitel ministerstva obrany.

Kyjev: Systém Buk separatistům poskytli Rusové

Kyjev přítomnost baterií Buk v oblasti bojů popřel s tím, že letadlo bylo mimo dostřel ukrajinských jednotek. Podle kontroly provedené u jednotek protivzdušné obrany prý žádná ukrajinská raketa neschází, oznámilo den po katastrofě ukrajinské ministerstvo obrany.

Ukrajinský premiér Arsenij Jaceňuk je přesvědčený, že letadlo sestřelili profesionálové. Systém raket země-vzduch Buk může podle něj obsluhovat jen vyškolený personál. Ten podle Kyjeva vzbouřencům mohla poskytnout ruská armáda. Rusko to však odmítá - žádné takové zbraně, ani jinou vojenskou techniku, separatistům nepředalo.

Celkem 31 expertů zkoumá trosky letadla
Letadlo zkoumá mezinárodní tým expertů. Podle ukrajinského premiéra Arsenije Jaceňuka už na Ukrajinu dorazili další experti ze zahraničí. Celkově se na vyšetřování bude podílet 31 lidí, z nich 23 Nizozemců, dva Němci, dva Američané a jeden Brit. Tři zástupce vyslalo australské velvyslanectví v Kyjevě. Nizozemsko, odkud pocházelo nejvíc pasažérů, by mělo celý tým vést.

RB OSN žádá vyšetření katastrofy

Rada bezpečnosti OSN dnes jednomyslně přijala rezoluci odsuzující sestřelení boeingu a požadující nestranné vyšetření katastrofy. Od proruských separatistů rezoluce žádá, aby umožnili bezpečný a volný přístup k místu, kam se letoun s téměř třemi stovkami lidí na palubě zřítil.

Návrh rezoluce předložila Austrálie, která v troskách boeingu přišla o 28 svých občanů. Žádá pohnání viníků katastrofy k odpovědnosti a vyzývá přitom všechny státy ke spolupráci.

Kolem letadla prý letěl i stíhací letoun Su-25

Pět kilometrů od boeingu se kromě toho pohyboval ukrajinský stíhací letoun Su-25, který pravděpodobně letěl směrem k malajsijskému letadlu, dodal Kartapolov. Zvlášť upozornil, že ukrajinské vojenské letadlo se pohybovalo ve stejné letové hladině, jako civilní Boeing 777. Na palubě ukrajinského stroje prý mohla být raketa vzduch-vzduch typ R 60, která zasahuje cíle do vzdálenosti 12 kilometrů.

V den zkázy dopravního letadla se navíc na jihovýchodě Ukrajiny pohyboval americký „pokusný aparát“, jehož cílem bylo registrovat starty raket, řekl Kartapolov. Objekt se pak prý pohyboval nad místem pádu letadla a kontroloval vzniklou situaci.

Snímky, které údajně dokumentují převoz ruských systémů Buk z ukrajinského území přes hranice do Ruska, jsou podle Kartapolova podvrhem. Rusko žádné takové zbraně, ani jinou vojenskou techniku, separatistům nepředalo.

Ruská média v této souvislosti otiskla deset otázek, které jsou předmětem ruského zájmu.

10 otázek Moskvy směrem ke Kyjevu
1. Ukrajinské úřady okamžitě označily za viníky tragédie ozbrojence. Co je základem těchto závěrů?
2. Může Kyjev zveřejnit veškeré detaily o použití baterií Buk v oblasti bojových akcí? Hlavně proč tam byly tyto systémy rozmístěny, když ozbrojenci nemají letadla?
3. Jaké jsou důvody nečinnosti ukrajinských úřadů při sestavování mezinárodní komise? Kdy tato komise začne pracovat?
4. Jsou představitelé ukrajinských ozbrojených sil připraveni předložit zahraničním expertům evidenci raket třídy vzduch-vzduch a země-vzduch a bojových raketových komplexů?
5. Budou kontrolní údaje o pohybech letounů ukrajinského vojenského letectva v den tragédie předloženy mezinárodní komisi?
6. Proč ukrajinští letoví dispečeři připustili, aby letoun změnil trasu na sever směrem k „zóně protiteroristické operace“?
7. Proč nebyl pro civilní letouny zcela uzavřen vzdušný prostor nad zónou bojů, tím spíše, že v daném prostoru neexistovalo souvislé pole radiolokačních navigačních prostředků?-
8. Může Kyjev komentovat informace v sociálních sítích od údajného španělského letového dispečera, který pracuje na Ukrajině, podle nichž boeing sestřelený nad Ukrajinou doprovázely dva ukrajinské vojenské letouny?
9. Proč Ukrajinská bezpečnostní služba (kontrarozvědka SBU) začala bez přítomnosti zahraničních představitelů pracovat se záznamy hovorů ukrajinských letových dispečerů s posádkou boeingu a s daty z ukrajinských radarů?
10. Jak bylo přihlédnuto k poučení z předchozí podobné katastrofy ruského Tu-154 v roce 2001 nad Černým mořem? Tehdy ukrajinské vedení do poslední minuty odmítalo odpovědnost ozbrojených sil země za tuto tragédii, dokud nezvratné důkazy vinu Kyjeva neprokázaly.