Twitter byl při bouři zdrojem cenných informací i hloupých šprýmů

Podle meteorologů vejde Sandy do dějin jako výjimečný povětrnostní úkaz, jehož devastující pouť ovšem ještě neskončila.   (Foto Profimedia)

Podle meteorologů vejde Sandy do dějin jako výjimečný povětrnostní úkaz, jehož devastující pouť ovšem ještě neskončila. (Foto Profimedia) Zdroj: profimedia.cz

Sociální síť Twitter se v kritických okamžicích největšího náporu hurikánu Sandy na atlantickém pobřeží USA stala často jediným fungujícím zdrojem informací, ale i prostředkem pro přivolání pomoci. Poskytla ovšem i vítanou příležitost šprýmařům, kteří přes Twitter rozesílali falešné poplašné zprávy a digitálně smontované fotografie, napsala dnes agentura Reuters.

V pondělí se například v Twitteru objevila informace o tom, že burza na Wall Street je pod vodou. Navzdory oficiálnímu dementi se informace rozšířila do některých uznávaných médií včetně televizní stanice CNN. Případ poskytl další důkaz o tom, že Twitter je důležitým, ale zároveň krajně nespolehlivým zdrojem informací v reálném čase.

Americké vládní agentury, zpravodajská média i obyvatelé měst se přesto na Twitter spoléhali ve snaze dostat důležité informace k uživatelům v těch nejvyhrocenějších chvílích. Síť zprostředkovala výzvy k evakuaci, aktuální informace o postupu bouře, naléhavá volání o pomoc.

Ve washingtonském sídle amerického Červeného kříže sledovali operátoři proud vzkazů na Twitteru a Facebooku na šesti obrazovkách. Podle místa odeslání sestavoval speciální program mapu, podle níž vedení organizace rozesílalo své záchranné týmy do nejpotřebnějších oblastí. „Zjistili jsme, že s pomocí sociálních sítí dokážeme lépe plnit svou roli,“ řekla vedoucí střediska Wendy Harmanová americkému prezidentovi Baracku Obamovi, který v úterý štáb krátce navštívil.

O novinkách informovali starostové velkých měst

Twitter nabídl speciální webovou stránku “#Sandy“, která shromažďovala informace státních úřadů a agentur, jež byly v dané chvíli pro uživatele nejpotřebnější. Podobné služby dosud síť poskytovala jen v případě velkých sportovních a zábavných akcí, bohatě sponzorovaných americkými firmami. Na stránky o bouři Sandy přispívali newyorský starosta Michael Bloomberg nebo jeho kolega z New Jersey Chris Christie, který byl v sociálních sítích zvlášť aktivní.

Aby oslovily co největší počet lidí, využívaly dokonce některé úřady, například newyorská radnice či Agentura pro mimořádné situace z Marylandu, nástroje Twitteru původně určené pro šíření reklamních sdělení. Twitter jim je poskytl bezplatně, stejně jako služby umožňující vysílat naléhavé vzkazy mobilním uživatelům adresně podle místa, kde se právě nacházejí.

Podle amerických expertů byly přitom vládní agentury dosud velmi skeptické vůči používání sociálních sítí v době živelních pohrom. Podle socioložky Jeannette Suttonové se úřady obávaly, že jejich informace nebudou považovány za autentické. „Když se ale nezapojíte do komunikace, ocitnete se mimo,“ tvrdí Suttonová.

Deset snímků za vteřinu

Aktivní byli i řadoví uživatelé. Na fotografickou výměnnou síť Instagram přicházely snímky dokumentující postup hurikánu Sandy s frekvencí deset obrázků za vteřinu. Mnohé z nich se pak objevily v servisu klasických médií a ve vysílání zpravodajských televizí.

V pondělí večer začaly ale cirkulovat padělané fotografie - obrázek Sochy svobody zaplavené přívalem vody nebo žraloka vyvrženého do ulice v jedné obytné čtvrti. Takové fotografie se začaly šířit po celém světě, dostaly se dokonce až do Číny.

Twitterový účet @comfortablysmug zároveň začal šířit vymyšlené zprávy o tom, že burzovní sál na Wall Street je zatopený. Autor byl zjištěn - je jím jistý Shashank Tripathi, manažer volební kampaně republikánského kandidáta do Sněmovny reprezentantů Christophera Wighta. Tripathi se později uživatelům omluvil a na manažerskou funkci rezignoval.

Společnost Twitter se od jeho skutků distancovala. „Nemoderujeme obsah a rozhodně se nechceme dostat do situace, kdy bychom rozhodovali, co je OK, a co ne,“ řekla agentuře Reuters mluvčí Twitteru Rachael Horwitzová.