Němečtí investoři sázejí na stará porsche, jejich hodnota vzrostla až osminásobně

Porsche 911 Carrera typ 993 je posledním vzduchem chlazeným Porsche. Zatímco základní verzi jste ještě před pěti lety koupili za 600 tisíc korun, dnes si připravte dvojnásobek.I přesto, že se jich vyrobilo 70 tisíc.

Porsche 911 Carrera typ 993 je posledním vzduchem chlazeným Porsche. Zatímco základní verzi jste ještě před pěti lety koupili za 600 tisíc korun, dnes si připravte dvojnásobek.I přesto, že se jich vyrobilo 70 tisíc. Zdroj: acz

To stejné platí i pro verzi beze střechy. Samozřejmě čím výkonnější motor, tím více auto stojí. Nejlevnější bývají verze s pohonem čtyř kol a automatickou převodovkou.
Vrcholem této generace je verze 993 GT2. Vůz měl na dnešní parametry úsměvných 450 koní, i přesto se stal ikonou. Dnes se prodává za více než dva miliony dolarů.
Volbou fajnšmekrů je také předchozí generace 964 ve verzi RS. Běžně vypadající Porsche se prodává za 7 milionů korun.
Čím starší, tím unikátnější. Porsche 911 Carrera 2,7 RS se v této verzi vyrobilo jen 200 kusů. Cena? Více než milion dolarů.
Porsche 997 GT3 RS 4.0 je relativně novým vozem, právě přídomek 4.0 značící větší objem mu zajišťuje exkluzivitu. Nový stál čtyři miliony, ani ne deset let starý vůz se dnes prodává za více než dvojnásobek
13
Fotogalerie

Jižní Německo je pro tamní hospodářství klíčovou oblastí. Domov v něm nachází hned několik automobilových výrobců, jejichž starší modely jsou nyní podle tamních investorů sázkou na jistotu. Platí to především pro stuttgartské Porsche, ale i pro vozy Mercedes nebo BMW.

„Po hospodářské krizi prudce vzrostl zájem o alternativní investice, jako je víno nebo automobily,“ říká pro Bloomberg Jens Berner, odborník Südwestbank na historické vozy. Právě jeho banka již několik let vydává index OTX Classic Car, který ceny investičních aut s původem na jihu Německa sleduje. Jeho výši pak sleduje podle růstu hodnoty dvaceti nejdražších aut ve sledované kategorii.

Od roku 2005 do současnosti se přitom index OTX zvýšil čtyřnásobně, což dvojnásobně převyšuje růst hlavního německého burzovního index DAX. Index OTX přitom táhly především legendární sportovní vozy Porsche 911. Jejich hodnota vzrostla o 683 procent, tedy téměř osminásobně. Poukazuje to na skutečnost, že se trh s investičními auty po zpomalení v letech 2014 a 2015 vrátil ještě ve větší síle. „Pro investory s likviditou větší než milion eur je investice do aut výhodná z hlediska stability a diverzifikace portfolia,“ dodává Berner.

Kvůli stále rostoucím cenám ale investoři zájemce o klasické vozy vybízejí k vyšší ostražitosti. „Klasická auta mohou být dobrou investicí, když koupíte správný vůz ve správný čas a za správnou cenu,“ říká Frank Wilke ze společnosti Classic-Analytics, který varuje nakupující před triky prodejců. Stále častěji dochází například k rozebírání unikátních aut, ze kterých následně mechanici sestavují dvě a prodávají za plnou cenu jako originální kusy.

To může platit právě pro Porsche 911, o která sice je enormní zájem, zároveň je jich ale na trh dostatek. To může jejich cenu v budoucnu ohrozit. Někteří analytici tak doporučují, aby se zájemci o investici s reálným výnosem poohlíželi spíše po autech s cenovkou vyšší než sto tisíc eur. Jen u nich může růst hodnoty pokrýt náklady, které s investicí do aut souvisejí – silniční daně, pojištění, uskladnění a průběžnou údržbu.
Jak uvádí magazín Time, Porsche 911 nemusí být ale primární investiční volbou.

Jejich ceny se totiž dostávají až do nesmyslných výšin, a to především u generací, které poháněly vzduchem chlazené motory. Zájem totiž roste i o modely, který byly dříve automobilovými puristy zavrhovány. Typicky se jedná o čtyřválcová GT 924 a 944. Zatímco před deseti lety bylo možné koupit je za cenu méně než sto tisíc korun, dnes i ty ve stavu před renovací hravě atakují čtvrtmilionovou hranici.

Porsche však není jedinou značkou, která vidí v investičních vozech potenciál. Například Mercedes-Benz již dříve spustil portál All Stars, kde nabízí klasické vozy, které před prodejem podrobí kontrolou svými techniky tak, aby se všechny díly co nejvíce podobaly originálnímu stavu.