Trh s investičními auty zpomaluje, zájem však roste o levnější modely

Nástupcem Berlinetty Boxer se stal v roce 1984 typ Testarossa, rovněž s plochým dvanáctiválcem uprostřed a karoserií Pininfarina

Nástupcem Berlinetty Boxer se stal v roce 1984 typ Testarossa, rovněž s plochým dvanáctiválcem uprostřed a karoserií Pininfarina Zdroj: Zdeněk Vacek

Nádherné Ferrari 275
Nádherné Ferrari 275
Slavný britský boxer těžké váhy, který se utkal i s Muhammadem Alim (na snímku londýnský hostinec, kde před soubojem bydlel a trénoval), vlastnil několik vozů, vyobrazené ferrari je z roku 1973. Na nedávné aukci společnosti Coys bylo k mání včetně dvojice boxerem podepsaných rukavic. Jde o jeden z pouhých 55 exemplářů s pravostranným řízením, jehož 400koňový dvanáctiválec z něj dělal nejsilnější čtyřsedadlový vůz tehdejšího světa.
Ferrari 512 Testarossa s karoserií Pininfarina a plochým pětilitrovým dvanáctiválcem se představila veřejnosti na Pařížském autosalonu v roce 1984.
Ferrari Testarossa
15
Fotogalerie

Investice do klasických veteránů představovaných značkami Ferrari, Porsche nebo Jaguar bývaly dlouho považovány za bezpečně uložené. Po několika letech prudkého růstu však ceny začaly klesat. Kromě toho se také trh zaměřuje na levnější a méně známé vozy.

Dobře to dokumentuje index americké pojišťovací společnosti Hagerty, který sleduje ceny investičních vozů. Po zastavení jeho růstu v minulém roce teď křivka směřuje dolů, a to především u vozů značky Ferrari, jež jsou nejčastějším cílem investorů.

Cena starších modelů Ferrari podle příslušného indexu klesla od začátku roku o dvě procenta. Ačkoli se propad nemusí zdát významný, je největší za posledních osm let.

Na cenách na českém trhu se však zatím pokles ceny neprojevil, zpomalení růstu je však znatelné. „Investiční automobily zažívaly nejlepší období kolem roku 2010, před dvěma lety však růst zpomalil,“ uvádí Radek Pokorný z investičního fondu Engine Classic Cars Automobile. 

Trend potvrzuje také Lukáš Franěk ze společnosti Advantage Cars, která se zabývá prodejem luxusních automobilů. „Zájem o tyto vozy se i přes zpomalení růstu hodnoty zvyšuje,“ dodává Franěk. Podobně posuzuje situaci Pokorný. „Zejména poslední rok je to vidět na růstu zájmu o koupi klasických vozů pro radost, ale také jako investici,“ říká Pokorný.

Odborníci zdůrazňují, že se situace na trhu v posledních letech změnila. Růst ceny zpomaluje především u nejdražších vozů nad sto tisíc dolarů. Zájem naopak roste o méně známé modely, které bývají dostupnější. Zatímco zájem o vozy dražší než sto tisíc dolarů podle Hagerty klesl až o 69 procent, o zhruba stejné číslo rostl zájem o auta pod touto hranicí. 

V poslední době prudce roste zájem především o vozy Alfa Romeo z 60. a 70. let. Populárními se také stávají německé vozy z 80. let, případně méně populární modely Ferrari z konce minulého století. 

Autoři: Michal Tomeš, Michal Španěl