Deprese českého cyklobyznysu si vybírá daň. Měl to být lovebrand, teď nesplácí miliony
Ambiciózní hráč z českého cyklobyznysu, který chtěl pojmout podnikání ve velkém stylu a těžil z boomu sektoru před pár lety, čelí insolvenci. Návrh podala známá crowdfundingová platforma, která projekt v minulých letech pomáhala financovat.
Česko prožívá nepříjemnou kocovinu po dříve dobře rozjetém byznysovém mejdanu s cyklistikou. Jeden z ambiciózních hráčů oboru totiž aktuálně čelí insolvenčnímu návrhu. Do problémů se splácením se dostala firma Kolovna Koncept byznysmena Rostislava Poskera. Ještě před pár lety raketově rostoucí byznys těžící z pandemické posedlosti Čechů cyklistikou prý už dlouhé měsíce neplatí crowdfundingové platformě Fingood. Ta Kolovně v minulosti několikrát s růstem pomohla formou několikamilionových úvěrů.
„Kolovna Koncept je v prodlení s úhradou svých závazků z úvěrové smlouvy ode dne dvacátého září 2024, kdy se stala splatnou splátka jistiny úvěru včetně příslušenství,“ uvádí v červnovém insolvenčním návrhu Roman Lenner z Fingoodu, tedy platformy, která návrh podala a v němž zároveň navrhuje konkurz firmy. Tedy ukončení jejího podnikání. Dlužná částka je na prahu 3,8 milionu korun.
Dluží i dalším firmám
Podle návrhu Kolovna dluží i dalším firmám. Bezmála dvoumilionovou částku například známému fintechovému hráči Platební instituce Roger. Poskerův projekt Kolovna s Fingoodem v minulosti realizoval několik takzvaných kol financování, v nichž načerpal několik úvěrů. Až do září Kolovna dluhy pravidelně splácela a sklízela dobrá hodnocení. Tomu je prozatím konec.
„Fingood nejspíš reaguje na reálnou platební neschopnost dlužníka, což je legitimní krok věřitele a standardní postup při neplnění závazků dlužníka, a to v situaci, kdy vyčerpal další možnosti domoci se svých peněz,“ uvádí partner poradenské společnosti Moore Czech Petr Kymlička s tím, že platforma je v postupu vůči Kolovně poměrně shovívavá.
„Jestliže je dnes situace dramaticky jiná, signalizuje to velmi pravděpodobně skutečnou finanční tíseň Kolovny, vůči níž se Fingood ostatně zatím choval velmi benevolentně; vždyť závazek Kolovny je po splatnosti již zhruba tři čtvrtiny roku,“ zdůrazňuje Kymlička.
Byznys Kolovny vydatně „popojel“ během prvních pandemických let, která mimo jiné provázel doslova hlad lidí po cyklistice. Poptávka po kolech a příslušenství tehdy značně převyšovala nabídku, která se potýkala s pandemickým rozpadem globálních výrobních řetězců a nedokázala adekvátně reagovat na sílící poptávku. Výsledkem byl růst cen a výjimkou nebyly čekací doby na objednaný bike v řádu měsíců. Samotný Posker na otázky e15.cz dosud nereagoval.
Kolovna tehdy skočila do divokých vod rostoucího byznysu s ambiciózním projektem propojit vlastní síť prodejen e-shopem, bike centrem, a dokonce i vlastním ubytováním. Za drobnými investory se poprvé v roce 2021 vydala přes platformu Fingood pro deset milionů korun úročených šesti procenty ročně. Poté se na Fingood obrátila ještě několikrát, naposledy loni v souvislosti s budováním sítě parkovacích a dobíjecích stanic pro elektrokola. Celkovou úvěrovou expozici vůči Kolovně Fingood neupřesnil.
Pro platformu Fingood jde o nečekanou nepříjemnost. Soudě podle toho, že ještě několik měsíců před splatností půjčky platforma byznys Kolovny takřka velebila. „Kolovna je přesně ten projekt, který spoluvytváří DNA celého Fingoodu. Úspěšná česká značka, která vyrostla z nuly, mění trh, stává se lovebrandem. Kolovna má u nás už z minulosti tři úvěry, od té doby dále vyrostla a nyní oslovuje investory s cílem získat další více než tři miliony na svou expanzi,“ uváděl šéf Fingoodu Vít Endler loni počátkem června, tedy zhruba tři měsíce předtím, než Kolovna přestala splácet.
Roční tržby Kolovny loni podle tehdejšího prohlášení firmy překročily 70 milionů korun. Kromě bikecentra firma provozuje dva penziony a cykloprodejny v Praze a v Ostravě. Posledním komunikovaným záměrem Kolovny měl být rozvoj městské mikromobility.
Nelehké období cyklobyznysu v Česku ostatně potvrzují data napříč odvětvím. Jak například v červnu uváděly Hospodářské noviny, problémy na trhu se projevují v nárůstu zadluženosti některých firem. Podle statistik portálu Cribis, který shromažďuje informace o podnikatelích, bylo v červnu vydáno varování o předluženosti například u výrobce luxusních kol Festka nebo sítě prodejen Bikero.