Dohoda na obzoru? Škoda Auto nabízí odborářům růst mezd o 15 procent

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dnes v kolektivním vyjednávání s odbory nabídla růst mezd o 15 procent během 27 měsíců. Zaměstnanci by také obdrželi prémie nad rámec pravidelného bonusového systému v celkové výši 25 tisíc korun. Složitá kolektivní vyjednávání o mzdách se odehrávají od začátku roku, další kolo jednání se uskuteční v úterý.

Škoda chce tarifní dohodu s odbory uzavřít na 27 měsíců. Podle dostupných zdrojů mají totiž pro firmu důležitý dlouhodobý horizont, například kvůli investicím do nových technologií. Škoda zvýšení platů zároveň podmiňuje dohodou o možném rozšíření využití atypických směnných systémů v závodě v Mladé Boleslavi. Cílem tohoto kroku má být zajištění nutného budoucího objemu výroby a také nezbytné plánovací jistoty pro společnost, zaměstnance i region. Rozšíření atypických směnných systému do Mladé Boleslavi ale odboráři důrazně odmítají.

Průměrná dělnická mzda ve Škoda Auto činila v loňském roce 40.557 korun, tedy o zhruba o deset procent více než v roce 2016. Zaměstnanci mají nad rámec mzdy řadu příplatků, například za práci v noci, za práci v taktu, za ztížené pracovní podmínky nebo za práci v atypických směnných systémech, který oproti 15směnnému systému přidává další směny až do počtu 18 směn, kdy zaměstnanci pracují také v sobotu. V případě vícesměnných systémů se však týdenní pracovní doba zaměstnance nemění, jen se rozděluje do více dnů.

Cílem společnosti je podle informací nabídnout zaměstnancům takovou odměnu, která odpovídá jejich výjimečnému pracovnímu nasazení, kterým se podílí na úspěchů vozů značky Škoda. Zároveň však musí garantovat budoucí udržitelný růst společnosti.

Dnešní nabídka Škody je již druhou nabídkou v rámci kolektivního vyjednávání. První nabídku odboráři odmítli. Firma nabízela zvýšení platů o 14 procent během 27 měsíců. Odboráři na začátku kolektivního vyjednávání oznámili, že požadují růst mezd celkem o 18 procent. První nabídku firmy označil odborový předák Jaroslav Povšík jako "kopnutí do zadku".

Podle informací již firma s odboráři našla společnou řeč v řadě bodů jednání, žádný z nich ale není definitivně uzavřený. Odboráři již před začátkem vyjednávání uvedli, že nevylučují případnou časově neomezenou stávku. Podle důvěryhodného zdroje je stávka zatím v nedohlednu, obě strany by se například nejdříve musely shodnout, že vyjednávání již nikam nevede. Před stávkou je navíc možné využít řadu dalších nástrojů.

Škoda Auto, která je jedním z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30 tisíc lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala rekordních 1 200 500 aut.