Alternativní paliva Čechy nelákají, prodeje LPG a CNG klesají
Na českém automobilovém trhu zatím stále jasně dominují automobily poháněné naftovými a benzinovými agregáty. Ostatní paliva se zatím více neprosazují, prodeje aut na LPG a CNG dokonce klesaly.
V době stále přísnějších emisních norem se pro automobilové výrobce stávají modely s alternativním pohonem nedílnou součástí jejich nabídky. Na trhu tak stoupá počet modelů s elektrickým nebo hybridním pohonem. Vidět je to i na českých prodejích takových aut, které rostou. Stále ale zůstávají marginální záležitostí. Vyplývá to ze statistik zveřejněných Svazem dovozců automobilů.
Nejžádanější alternativou se za letošní první pololetí roku staly automobily s hybridním pohonem, které překonaly vozy na CNG. Za prvních šest měsíců letošního roku bylo u nás registrováno 1.813 hybridů, o 470 více než před rokem.
Naopak CNG je důkazem, že zájem českých zákazníkům o „plynná“ paliva klesl. V prvním pololetí roku bylo u nás registrováno 1.401 vozidel na CNG, zatímco před rokem to bylo o 65 více. Meziročně klesl i počet registrací vozů na LPG, z 614 na 527.
To počet registrovaných elektromobilů meziročně vzrostl, a to ze 149 na 267 kusů. Z pohledu celkového trhu však stále zůstávají marginální záležitostí, za první pololetí tvoří jen 0,19 % trhu. To samé ale platí i pro hybridy, tržní podíl 1,29 % stále není moc, překonaly však magické procento.
České prodeje hybridů
Z celosvětového pohledu je jedničkou v oblasti hybridního pohonu japonská Toyota a nejinak je tomu i na českém trhu. Na jejích 1.272 registrovaných hybridů v prvním pololetí jiná značka zkrátka nestačila. Dominanci japonského výrobce dokazuje i druhé místo jeho luxusní divize, Lexus za prvních šest měsíců roku hlásí 157 registrovaných hybridů.
Podobně je tak tomu i v případě pořadí jednotlivých modelů. První čtyři místa totiž obsadily Toyoty, za SUV RAV4 následují crossover CH-R, kompakt Auris a malý hatchback Yaris. Dominanci Toyoty tak narušuje pouze Kia Niro, která se se 76 registrovanými kousky podělila o páté místo, s dalším dílem japonského koncernu, Lexusem NX.
Statistiky SDA od letošního roku zvlášť evidují i počty registrací plug-in hybridů. V těch se nejvíce daří luxusním značkám. Vede BMW, na jehož kontě je za první letošní půlrok 70 evidovaných plug-in hybridů. Následuje Volvo (28 registrovaných vozů), čtvrté je pak Porsche (16 kusů).
O první příčku mezi modely se pak podělily hned tři vozy, 17 registrovaných kousků má na svém kontě BMW 5, BMW X5 i Volkswagen Passat. Hned za nimi je Porsche Panamera s 16 plug-in hybridními exempláři.