Zákon o liniových stavbách schválili senátoři | E15.cz

Senát schválil zákon o liniových stavbách. Budování dálnic může zrychlit už na podzim

Nguyen Thuong Ly

Stavba dálnic, silnic, vysokorychlostních železnic či metra má být rychlejší. Senátoři schválili novelu, která výstavbu procesně zjednodušuje. Část z nich ale varuje, že legislativa nedostatečně chrání soukromý majetek.

Neutěšený stav českých dálnic a železnic by měla odblokovat novela zákona o urychlení výstavby dopravních komunikací. Senát schválil návrh, na kterém se předtím shodly v Poslanecké sněmovně všechny kluby, a po podpisu prezidenta by mohl začít platit už v září. „Dostavbu některých dálnic by to mohlo ovlivnit už na podzim tohoto roku,“ řekl předkladatel návrhu a poslanec Martin Kolovratník (ANO).

„V České republice je pomalá příprava a výstavba dálnic. Tento zákon nespasí svět, nezabrání lidem, aby nehledali kličky. Je ale potřebný, protože ta situace je neudržitelná,“ řekl senátor Radko Martínek (ČSSD). Pro novelu hlasovalo 50 z přítomných 69 senátorů.

Dolínek couvl. Společný podnik Prahy a Penty k metru D zatím nebude

Novela zejména zavádí možnost takzvaného mezitímního rozhodnutí, které umožní stavět ještě předtím, než skončí spory o výši náhrady za pozemek, po kterém stavba povede.

Zákon výslovně jmenuje několik klíčových dopravních staveb, kde by tato praxe měla platit. „Tyto stavby jsou ve veřejném zájmu,“ řekl senátor Jan Sobotka (BEZPP).

Senátorky Jitka Seitlová (nestr.) a Eliška Wagnerová (SZ) naopak zákon kritizovaly, dostatečně podle nich nechrání právo na osobní majetek.

Novela obchvatům nepomůže, říká dopravní expert Moos

Kromě železnic, dálnic a silnic je mezi klíčovými stavbami i metro. Právě na rozhodnutí Senátu tak čekali pražští radní, kteří kvůli odložili schvalování připravovaného společného podniku Prahy s developerem Penta. Ten měl pomoci s vykoupením pozemků pro stavbu metra D. Město si nechává zpracovat analýzu, zda by výkup nevyřešila schválená novela.

Mezi klíčové stavby patří také Pražský okruh. „To, že Praha nemá okruh, je prostě neomluvitelné,“ řekl senátorka Eva Syková (nestraník), jejímž obvodem je Praha 4. Podle ní Pražané trpí i zdravotními problémy kvůli tomu, že auta místo po okruhu zajíždí do města.

Které stavby má zákon zrychlit

Dostavby a opravy dálnic: D0 (Pražský okruh), D1 až D11, D35, D43, D48, D49, D52 a D55.

Silnice I. třídy: I/12, I/33, I/35, I/42, I/49.

Vysokorychlostní železnice: Praha–Brno–Přerov–Ostrava až k hranicím, Brno–Břeclav až k hranicím, Praha–Beroun/Hořovice, Ústí nad Labem– Praha včetně odbočky na Kralupy nad Vltavou, Louny a Most.

Dráhy: Návrh počítá také s dostavbou či modernizací dalších 18 konvenčních železničních koridorů a uzlů. Do zákona je zařazeno i metro.

Vodní stupně: na Labi v Přelouči a v Děčíně.

Letecká doprava: paralelní dráha ke vzletům a přistávání letadel na letišti Václava Havla Praha, nové oplocení pražského letiště.

České dráhy mohou přijít o byznys za miliardy, říká šéf Leo Expressu Köhler

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!