České dráhy ve čtvrtek přivezou supervlak Railjet

railjet

railjet

Rakouské dráhy potvrdily smlouvu Českých drah a Siemensu o nákupu 16 rychlíkových jednotek Railjet za zhruba pět miliard korun.
railjet
railjet
railjtey od Siemensu
Ve vozech Railjet lze rychlost jízdy sledovat na obrazovce
7
Fotogalerie
Na české koleje ve čtvrtek zcela výjimečně zavítá vlak, který v uplynulých měsících budil divoké vášně. České dráhy ve spolupráci s Rakouskými spolkovými drahami (ÖBB) budou na okružní trase Vídeň – Břeclav – Brno – Česká Třebová – Olomouc – Přerov – Břeclav – Vídeň testovat supermoderní soupravu Siemens Viaggio Comfort, známou jako Railjet.

Zítřejší jízda Railjetu je pouze zkušební a dráhy o ní chtěly informovat až ex post. „Jízda bude zaměřena na praktické ověření některých provozních parametrů, činnost informačních systémů, spolupráci lokomotivy s netrakční jednotkou a na řadu dalších prvků při provozu vlaku na české síti,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Prezentační jízdu pro veřejnost chtějí dráhy uspořádat ve druhé polovině dubna.

Vlak bude v rakouských barvách, Railjety v modrém kabátě Českých drah firma Siemens teprve vyrábí. České dráhy mají se Siemensem smlouvu na 15 vlaků, po téměř dvouletých peripetiích zadaly loni v srpnu do výroby zatím sedm souprav za zhruba dvě miliardy korun. Ty by měly začít jezdit v prosinci 2014 na lince Praha – Brno – Vídeň – Štýrský Hradec, kde je doplní stejný počet Railjetů ÖBB.

Rakouské dráhy potvrdily smlouvu Českých drah a Siemensu o nákupu 16 rychlíkových jednotek Railjet za zhruba pět miliard korun.Rakouské dráhy potvrdily smlouvu Českých drah a Siemensu o nákupu 16 rychlíkových jednotek Railjet za zhruba pět miliard korun. | ctk

Interiér rakouského Railjetu

O objednávce a nasazení zbylých osmi vlaků se zatím jen spekuluje, k zaslechnutí jsou například informace o jejich provozu z Prahy do Berlína, případně do Ostravy. Nákupu Railjetů ale předcházely dlouhé spory. Proti se stavěla především plzeňská Škoda Transportation, které vadila absence otevřeného tendru. K hlasitým kritikům patřil i železniční podnikatel Radim Jančura.

Celou věc řešil i antimonopolní úřad. Dráhy považují nákladnou akvizici za klíčovou pro konkurenceschopnost na mezinárodních tratích, stávajícími soupravami vyšší kvality chtějí po nasazení Railjetů vylepšit komfort na vnitrostátních linkách. Railjety patří do skupiny vysokorychlostních vlaků pro rychlost do 230 kilometrů v hodině. Na českých kolejích v nich bude například dětské kino. Zatím poprvé a naposledy se Railjet představil v českých zemích před několika lety na výstavě Czech Rail Days v Ostravě.